Plan van eisen ATGM

De verbouwing van de locatie van Avans aan de Lovensdijkstraat komt weer een stap dichterbij met het plan van eisen zoals dat is neergelegd door de ATGM. In het plan worden onder andere de type generieke ruimtes die nodig zijn, aangegeven zoals grote van theorielokalen, tutorruimtes en collegezalen.

Wat de academie zo anders maakt dan de andere Avansacademies zijn de laboratoria. Die worden als het aan de ATGM ligt na de verbouwing beperkt uitgebreid en hergroepeert. Zo wil men graag aparte laboratoria voor Chemische Technologie en voor de major Forensisch Onderzoek die afgelopen schooljaar is gestart. ‘Er zijn ook plannen om van Biotechnologie een major te maken, dan moet daar ook een laboratorium voor worden aangepast zodat het geschikt is voor zestien studenten’, zegt Ad Biemans die in de werkgroep zit. De academie wil in de toekomst ook met het lectoraat Bio-energie starten, daar is een onderzoeksruimte voor nodig.

‘We zijn uitgegaan van de situatie zoals we die verwachten in 2012. Daar moet je alle plannen die er nu liggen in meenemen’, zegt Biemans. De academie verwacht de komende jaren te groeien van 675 studenten nu naar 1230 over vier jaar. ‘Daar zijn 250 studenten van het Middelbaar Laboratorium Onderwijs bij inbegrepen. Die opleiding komt ook in de verbouwde Lovensdijkstraat.’

Het plan van eisen van de ATGM is samen met de eisen van de Academie voor Technologie en Management en andere academies besproken met Bureau Stevens-Van Dijck. ‘Zij stellen een integraal plan samen. Op basis daarvan kan Avans een architect gaan werven’, zegt Biemans.

De academie zal net als de andere partijen ook betrokken worden bij het werk van de architect en daarna de aannemer. ‘Het is een complex geheel dat verbouwd gaat worden. Terwijl het onderwijs moet doorgaan’, zegt Biemans. Naar verwachting wordt er komend schooljaar nog niet begonnen met sloop- en bouwwerkzaamheden. [AR]