Technologie verbetert zorg

De tweedejaarsstudenten van de Academie voor Technologie en Management in Tilburg hebben in totaal twintig weken onderzoek gedaan bij vijf verschillende locaties van Amarant in Tilburg en Bavel waar mensen met een verstandelijke beperking bij elkaar wonen.

De studenten hebben meegelopen met verzorgers en verschillende problemen binnen de gebouwen gesignaleerd. Daarna hebben ze gezocht naar technologische oplossingen en ook gekeken naar het kostenplaatje. Op basis hiervan werd gisteren advies uitgebracht aan vertegenwoordigers van Amarant.

De meeste oplossingen liggen aardig voor de hand. Zo signaleren de studenten dat het licht in badkamers en gangen vaak onnodig aan is. Ze adviseren daarom om gebruik te maken van automatische verlichting gekoppeld aan bewegingssensoren.

‘Veel van de oplossingen die studenten aandragen zijn niet alleen energiebesparend’, zegt docent Niels de Beer, ‘ze zorgen er bovendien voor dat medewerkers meer tijd kunnen besteden aan de werkelijke zorg voor de bewoners.’ Een voorbeeld hiervan is het advies om zonwering en gordijnen te automatiseren en niet handmatig te laten bedienen, wat nu het geval is. Studenten adviseren ook de invoering van mobiele werkplekken. Hierdoor kunnen medewerkers ook formulieren bijwerken in de eetzaal en dus tegelijkertijd toezicht houden op de cliënten.

Volgens De Beer houdt voor een aantal studenten het onderzoek bij Amarant niet op met dit project. ‘Een aantal studenten zal in hun stage of afstudeerproject voortborduren op het werk van de afgelopen weken.’ [AR]