Veel belangstelling voor JSF

Nicole Tiel, eerstejaars Forensisch Onderzoek in Breda, is een van de vele studenten en medewerkers die even in de simulator heeft gezeten. ‘Het besturen is fysiek nog best wel zwaar. Ik had het lichter verwacht’, zegt ze. Op Blackboard had ze gelezen dat de cockpitsimulator een paar dagen bij Avans zou staan. ‘Ik vind het wel interessant. Het is weer eens iets anders.’ De student wil zelf geen piloot worden. ‘Ik heb min zes, ik kom dus niet in aanmerking.’

Met het plaatsen van de simulator op Avans vestigt het bedrijfsleven en de hogeschool de aandacht op de diversiteit van technische beroepen. In de komende jaren verwacht men in het bedrijfsleven en bij de luchtmacht veel vraag naar geschoolde technici voor de nieuwe generatie gevechtsvliegtuigen.

Die interesse voor techniek is er bij de studenten die een kijkje nemen bij de simulator. ‘Ze vragen allemaal wat voor sensoren in de machine zitten en welke technieken gebruikt worden’, zegt de Amerikaanse piloot Clyde Bellinger die samen met een Nederlandse en Amerikaanse collega tekst en uitleg geeft bij de simulator.

‘Deze simulator is de nieuwste die er is. Hij is in februari opgeleverd. Dat betekent dat alles wat er in zit exact hetzelfde is als in de echte F35’, vertelt Bellinger. F35? Het vliegtuig heet toch JSF? ‘Nee, JSF is de naam van het bouwprogramma. De echte naam van het vliegtuig is F35 of Lightning Two’, legt de piloot uit.

Bellinger heeft nog niet in een echte F35 gevlogen. ‘Er zijn pas twee prototypen de lucht ingegaan. Maar vier mensen hebben er tot dusver echt in gevlogen.’

De simulator staat vandaag nog tot half 1 in de Serre aan de Hogeschoollaan, daarna gaat de machine naar Italië en Groot-Brittannië. [AR]