Verkiezingen en tasjes

In deze krant ook een interview met Ton Verhoeven. Hij werkt als zelfstandig organisatiedeskundige en is door de Raad van Bestuur van Avans ingehuurd om een nieuwe vorm van managen in te voeren: procesmatig en organisch. Een planmatige aanpak werkt volgens Verhoeven niet. ‘Veel plannen verdwijnen in de la. Het komt doordat men een plan voor de toekomst maakt voor een probleem van nu.’

Avansmedewerkers vertellen over hun hoogte- en dieptepunten van het afgelopen schooljaar. Behalve zaken als de nieuwbouw in Tilburg en de opsplitsing van de AIM is er ook aandacht voor de belangrijkste gebeurtenissen van de medewerkers zelf.

Verder in Punt 13 deze keer geen oud-student, maar een oud-medewerker. Voormalig academiedirecteur Jos Brand keerde na dertig jaar terug naar zijn oude middelbare school in Goes. Hij werd er rector. In het onderwijs is volgens hem niet veel veranderd. ‘De leerlingen zitten nog steeds gedisciplineerd in klasjes. De docent staat voor de klas, legt uit, bespreekt het huiswerk en laat ze oefenen met de stof.’

Elke medewerker neemt er wel één mee als hij of zij naar Avans reist: een tas. Daarin zitten de paperassen, broodtrommel, agenda en bij sommigen nog heel wat meer. Deze keer in Punt een zoekplaatje voor op het strand: welke tas hoort bij welke Avansmedewerker.

Sommige docenten hebben meer dan 24 uur in één dag en hebben naast het docentschap nog een tweede baan of zijn druk bezig met promoveren. Zo is docent Thomas Lina van de Juridische Hogeschool Avans/Fontys ook toetsenist in de band Rosemary’s Sons. Docent Jan Andries van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu doet onderzoek naar chemometrische toepassingen op het gebied van scheidingstechnieken en hoopt volgend jaar te promoveren. Waar zij hun tijd vandaan halen kun je lezen in deze krant.

Punt 13, de allerlaatste van dit schooljaar, ligt vanaf nu in de uitdeelbakken. [MK]