Voetbal als middel om gedrag te verbeteren

Eén van de 37 workshops van het congres was ‘Voetbal als middel: Doelbewust!’ Het project Doelbewust is door welzijnsonderneming Divers in Den Bosch opgestart om het gedrag van een groep jongeren in de wijk Boschveld te verbeteren.

‘De enige positieve rolmodellen die de jongens zagen, waren voetballers’, vertelt jongerenwerker Reggae Coutinho. De jongens vormden daarom een voetbalteam: de Boschveld Boys. Het team functioneert hetzelfde als dat van een grote club als FC Barcelona. ‘Daarbij hoort een bepaald soort gedrag. Daar gingen de jongens elkaar op aanspreken. Ze houden elkaar in de gaten en voelen zich verantwoordelijk voor elkaar.’

De jonge voetballers moeten zich houden aan tien regels. Doen ze dat niet, dan krijgen ze ‘straf’: tien keer opdrukken. De tegenstander heet medespeler, omdat dat minder agressie opwekt. Ook gaan de beide teams voor een wedstrijd met z’n allen in een kring staan en roepen heel hard: ‘één team, één resultaat’. Voorafgaand aan de training bespreken de jongens een thema met de jongerenwerker. Dat varieert van de film van Wilders tot drugs en school.

Inmiddels is het project uitgebreid naar negen wijken in Den Bosch en zijn er teams als Hambaken Boys en Schutskamp Boys bijgekomen. Ook is de organisatie overgenomen door het Servicepunt Sport en Bewegen door van de gemeente Den Bosch. Meedoen in een team is niet vrijblijvend. Jongeren moeten lid worden, een contract tekenen en krijgen een officieel shirt.

Aan het einde van de workshop werd op het grasveld achter de hogeschool een wedstrijd gespeeld volgens de Doelbewust-methode tussen de Hambaken Boys en een Avansteam. Daarbij golden de Doelbewust-regels. Zo moest een speler uit het Avansteam zich tien keer opdrukken toen hij een ‘Hambaken Boy’ omver liep. De wedstrijd eindigde in 2-0 voor Avans. [SW]