Voor studenten die vaak rood staan

Studeren is niet gratis. Al met al geeft een student zo’n 916 euro per maand uit, berekent het Nationaal Instituut voor Budgetvorming in een voorbeeldbegroting. De grootste happen zijn de huur (geschat op 280 euro), studiekosten (180 euro) en voeding (130 euro).

De overheid schat de kosten lager in en rekent 763 euro voor levensonderhoud. Hoe dat bedrag tot stand is gekomen, kan de IB-groep niet meer uitleggen. Sinds 2007 wordt niet meer hardop gezegd hoeveel de overheid rekent voor bijvoorbeeld voedingsmiddelen en kleding.

‘Het Nibud rekent realistischer dan de overheid’, vindt Joanneke Krämer van de Landelijke Studenten Vakbond. ‘Zo zit er tussen de toelage voor uitwonende en thuiswonende studenten maar 183 euro verschil, terwijl de huur een stuk meer kost. Luisterde de politiek maar wat beter naar het Nibud.’

Er staan wel veel open deuren in de GeldWijzer. Zo vertelt het Nibud dat je een krantenabonnement met je huisgenoten kunt delen en dat de chipknip handig kan zijn om kleine bedragen af te rekenen. Belangrijker zijn de tips om belasting terug te vragen als je een bijbaan hebt en om de bijverdienregeling van de IB-groep in de gaten te houden. Wie even niet oplet, loopt veel geld mis.

De LSVb stuitte nog op een klein foutje in het boek. Volgens het Nibud kun je de OV-jaarkaart omruilen tegen een vast bedrag, maar dat klopt niet: je krijgt alleen geld terug als je evident geen gebruik kunt maken van de kaart, bijvoorbeeld door een verblijf in het buitenland of doordat je met het openbaar vervoer te laat in de collegebanken zou verschijnen.

Neemt niet weg dat het boek een steuntje in de rug biedt bij het ordenen van de financiën. De GeldWijzer Studenten ligt niet in de boekhandel, maar kan vanaf morgen besteld worden op www.nibud.nl. Let op: hij kost wel 9,75 euro. [BB/HOP]