‘Studievertraging te hoge straf voor fraude’

Niet de fraude staat dus ter discussie, maar de hoogte van de straf. De examencommissie van de opleiding gaf de student de sanctie die de Onderwijs- en Examenregeling (OER) voorschrijft: hij was dat betreffende achtste blok, waarin hij fraude had gepleegd, uitgesloten van tentamens. Gevolg is wel dat de student daarom in september niet op stage kan maar pas in februari, omdat hij de studiepunten van de tentamens misloopt. Die vertraging van een halfjaar, vindt hij een te hoge tol voor zijn overtreding.

Het probleem ligt vooral bij één tentamen uit het gewraakte blok acht: dat had de student al gemaakt én gehaald. Zo blijkt tijdens de zitting van het College van Beroep (CvB). Met terugwerkende kracht is hij later van dat tentamen uitgesloten en daarom telt de voldoende niet mee. Dat ene cijfer heeft hij nu uitgerekend nodig om op stage te kunnen gaan. Bijkomend nadeel is dat de student zijn kamer in Breda alweer heeft verhuurd en zijn spullen heeft verhuisd. Hij heeft al een kamer in Eindhoven geregeld, waar zijn stage in september zou zijn.

‘Ze willen me straffen voor een kwartaal, maar nu kan ik drie kwartalen geen studie volgen’, verdedigt de student zich. ‘Het cijfer was al gegeven, dus ik kon op stage. Nu dat ingetrokken is niet meer.’ De voorzitter van het CvB vindt het een lastig probleem. ‘Ik begrijp je punt. Maar waarom is dat cijfer naderhand ingetrokken?’, vraagt hij de examencommissie. ‘Alle toetsen van die periode zijn volgens de OER ongeldig verklaard’, stelt die. Met de fikse studievertraging als gevolg.

‘Iemand toegang tot tentamens ontzeggen is wat anders dan tentamens ongeldig verklaren’, vindt de voorzitter van het CvB. ‘Dat is niet helemaal hetzelfde nee’, geeft de examencommissie schoorvoetend toe. Die vindt de sanctie wel gerechtvaardigd, omdat fraude niet mag voorkomen. Het is daarbij de enige sanctie die hiervoor in de OER vermeld staat. ‘We willen ook een voorbeeld stellen, omdat wij het idee hebben dat fraude de laatste jaren toeneemt.’

De student hoopt dat het tentamen alsnog geldig wordt verklaard, zodat hij op stage kan. ‘Maar in dat geval zou er eigenlijk geen sanctie meer zijn’, stelt de voorzitter van het CvB. De student bedacht zelf een andere sanctie. Hij stelt een zware vervangende opdracht voor naast de opdracht die toch opnieuw moest vanwege de fraude. Maar de examencommissie gaat daar niet zomaar mee akkoord. Dan zou ook een docent bereid moeten zijn dat na te kijken en er extra werk aan hebben.

De uitspraak werd er niet gemakkelijker op voor het CvB . ‘Ik ga er een nachtje over slapen’, geeft de voorzitter aan. Komende maandag volgt de uitspraak. [EvG]