Gezellige drukte in Breda

Aan het begin van de avond zitten vooral de terrassen vol en is het relatief kalm bij de verschillende podia. Maar gaandeweg kunnen steeds minder mensen de lokroep van de pompende beats weerstaan. Het is dan ook een broeierige drukte van jewelste op alweer de veertiende editie van het HBO Intro Festival in Breda.

Ondanks dat het festival gratis te bezoeken is, heeft de organisatie aansprekende headliners als De Jeugd van Tegenwoordig, Erick E en The Partysquad weten te strikken. Dat hierdoor mensen van heinde en verre naar Breda zijn gekomen, maakt de pret alleen maar groter. Toch geven de meeste bezoekers toe dat de acts niet de hoofdreden voor bezoek zijn. ‘Ik kom meer voor de gezelligheid dan de muziek’, vertelt een swingende Communication & Multimedia Design student.

Twee Avansstudenten uit Breda zijn naast de gezelligheid zeer te spreken over dat er meerdere podia zijn. ‘Het is leuk dat er op drie pleinen verschillende muziek is. Zo kun je kiezen, of voor de variatie overal even langsgaan.’ Maar of ze tot het einde van het festival blijven valt nog te bezien, ‘ik heb morgen al om half tien een toets, dat is niet zo geweldig.’

‘Ik ben hier te oud voor!’ roept een studente net iets te hard, terwijl ze door de massa naar achteren wordt gedrukt, vlak voor het optreden van De Jeugd van Tegenwoordig. Tsja, die jeugd van tegenwoordig. Niet iedereen leek de komst van de Amsterdamse hiphoppers te waarderen. Bij het betreden van het podium worden ze door de helft van het uitgelaten publiek verwelkomd met boegeroep en gefluit. De heren zijn dan ook een half uurtje later dan gepland. Toch hadden P. Fabergé, Willie Wartaal en Vièze Fur er duidelijk zin in. En als ze dan ook nog Watskeburt inzetten, krijgen ze het goed van een drankje voorziene publiek geheel mee.

De organisatie is dik tevreden over het verloop van het festival. ‘Zeker met deze drukte is het ontzettend goed gegaan’, beschrijft Mathijs Visser van de organisatie van het HBO Intro Festival 2008 vol trots. ‘Tegen een uur of tien waren alle drie de pleinen bomvol. Ik schat daarom, dat er een kleine 10.000 mensen waren.’ De meeste mensen lijken zich goed te hebben vermaakt. De organisatie kijkt dan ook reikhalzend uit naar de Bossche editie aankomende donderdag. [JM]