In de rij om te parkeren

Vooral op de parkeerplaats achter het gebouw aan de Hogeschoollaan is het dringen geblazen. Ook al is die vol, er staan toch auto's te wachten. Terwijl er op de Lovensdijkstraat echt nog wel plaatsjes te vinden zijn, volgens de conciërges. Om het gebrek aan plaatsen op te lossen, heeft Avans sinds vorig jaar een regeling met het naastgelegen Amphia Ziekenhuis. Iedereen kan op vertoon van het parkeerkaartje en een facilitycard, een gratis uitrijkaart krijgen bij de receptie. Vorig jaar mochten nog alleen studenten en medewerkers van de Academie voor Deeltijd in Breda hun auto’s zetten op het parkeerterrein voor bezoekers van het ziekenhuis.

‘We hebben deze regeling uitgebreid voor alle studenten en medewerkers. Afgelopen week heeft dat al goed gelopen en hebben we op één dag wel 150 kaartjes uitgedeeld’, zegt John Theeuwes, projectmanager van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF). ‘De piekmomenten zijn op maandagmiddag na tweeën, op dinsdag en op donderdag en natuurlijk is het aan de start van het schooljaar nog eens extra druk.’

Om de parkeerproblemen op te lossen is Avans in gesprek gegaan met de wijkagent. Borden zijn aangepast, zodat duidelijk is waar je wel en niet mag parkeren en achter de Lovensdijkstraat zijn in de zomervakantie extra parkeerplaatsen gerealiseerd. In de eerste week lopen de conciërges bovendien regelmatig op de parkeerplaats om het verkeer te regelen en mensen uitleg te geven.

‘Het zal, zeker tijdens de piekuren, druk blijven. Daar is niets aan te doen. Momenteel hebben we niet meer mogelijkheden, maar we zoeken altijd naar verbeteringen’, aldus Theeuwes. [MK]