Nog minstens 2400 studenten niet goed ingeschreven

Door het invoeren van Studielink is er dit jaar veel vertraging bij de inschrijvingen, melden ook andere hogescholen. De koepelorganisatie, de HBO-raad, heeft daarom in een brief aan het onderwijsministerie gevraagd coulant met de teldatum van 1 oktober om te gaan. Het ministerie laat weten naar 'praktische oplossingen' te zoeken, maar alleen als de vertraging inderdaad met Studielink te maken heeft. In beginsel blijft 1 oktober de teldatum en daar wordt niet aan gemorreld.

Hogescholen en universiteiten krijgen alleen overheidsbekostiging voor studenten die per 1 oktober zijn ingeschreven. De student zelf kan feitelijk niet beginnen aan zijn opleiding en komt niet in aanmerking voor studiefinanciering als hij niet goed is ingeschreven.

Verificatiecode niet ingevuld

Volgens Ton Christophersen, directeur van de Diensteenheid  Financiën en Studentenadministratie van Avans, is het probleem voor een deel veroorzaakt daardat veel studenten bij hun inschrijving in Studielink de 'verificatiecode' niet hebben ingevuld. Die maakt het mogelijk om te linken naar andere systemen, zoals de Gemeentelijke Basis Administratie en de IB-groep. Daardoor ontbreken er nu gegevens. De scholen moeten nu bijvoorbeeld zelf van de studenten kopieën van hun paspoort en diploma gaan vragen. Die zijn nodig om vast te stellen of iemand de Nederlandse nationaliteit en de gewenste vooropleiding heeft.

Vandaag ontbraken nog van zevenhonderd studenten de kopieën van het identiteitsbewijs en van vijfhonderd studenten kopieën van diploma's.  'Het probleem is groter dan anders', zegt de directeur. 'Normaal gaat het om enkele honderden gevallen.'

Maar er zijn, zoals altijd, ook veel studenten die hun machtiging voor betaling van het studiegeld, nog niet hebben ingevuld. Dit staat los van Studielink. In totaal hebben 18.600 studenten nu hun machtiging gestuurd, maar daarvan heeft een gedeelte de rest van de papieren nog niet compleet. Daar zit dus overlap in, het is daarom moeilijk te zeggen hoeveel dossiers precies niet in orde zijn.

'Nu is het menens'

De komende dagen wil Christophersen alles op alles zetten om de inschrijvingen op 1 oktober in orde te hebben. De onderwijsbureau's van de academies helpen daarbij door direct studenten aan te spreken. Ook krijgen en kregen de studenten verschillende herinneringsmails. Op de flatscreens in de gebouwen is er ook aandacht voor gevraagd.

'Het is nu menens', zegt Christophersen. Hij wil zelfs proberen of het mogelijk is de studenten een sms te sturen. 'Ik wil aansluiten bij de communicatiemiddelen van jongeren', zegt hij.

Het probleem speelt ook bij andere hogescholen, zoals Saxion. 'Het gaat bijvoorbeeld om het ontbreken van machtigingen of paspoortkopieën', zegt directeur Caroline van der Molen van de dienst ‘onderwijs & student’. Oorzaak van de vertraging zijn volgens haar onduidelijkheden in Studielink. Ook de Haagse Hogeschool meldt problemen, hoewel er volgens een woordvoerder 'ontzettend hard aan wordt gewerkt'.

'Alle begin is moeilijk', zegt Wouter de Haan, verantwoordelijk voor het systeem Studielink. 'Maar het betreft nu twee of drie hogescholen. Er zijn ook instellingen die heel tevreden zijn. Het probleem moet niet groter worden gemaakt dan het is.'

Enkele instellingen, waaronder de universiteiten van Groningen en Delft, hebben de invoering van Studielink eerder dit jaar uitgesteld. De Universiteit Twente sloot zich als tweede universiteit bij Studielink aan, maar trok zich na allerlei perikelen terug.

Christophersen vraagt zich af of bij de ontwikkeling van Studielink genoeg is nagedacht over hoe jongeren met dit soort zaken omgaan. 'Als studenten niet reageren op mails van Studielink dat hun gegevens nog niet kloppen, dan moet er misschien op een andere manier met hen gecommuniceerd worden. We zullen dat in de evaluatie zeker meenemen.' [PM, BB/HOP]