Hij wil mensen die werken aan onderwijskwaliteit ‘een hart onder de riem steken’, zegt Rinnooy Kan desgevraagd. Hij licht het idee toe dat hij lanceerde in een toespraak bij de opening van het collegejaar van Saxion Hogescholen.
Zoals onderzoeksfinancier NWO het met onderzoek doet, zo kan het volgens Rinnooy Kan ook in het onderwijs. ‘Een instelling dient een voorstel in om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Een commissie beoordeelt dat en neemt eerder behaalde successen in haar overweging mee. De beste voorstellen krijgen subsidie. Zo gaat dat met wetenschappers ook: de kwaliteit van hun voorstel en hun curriculum vitae bepalen samen de kans op een onderzoekssubsidie.’
Het idee zal moeten groeien, verwacht de voorzitter van de Sociaal Economische Raad. Er hoeft niet direct zoveel geld naartoe als in de wetenschap. Een klein bedrag is genoeg om mee te beginnen. ‘Nu krijgen instellingen geld op grond van leerlingen- of studentenaantallen en het aantal diploma’s dat ze afleveren. Dat daagt niet genoeg uit tot variatie en verbetering’, meent hij.
Prestatieprikkels in het onderwijs zijn omstreden. Fontys-voorzitter Marcel Wintels sprak onlangs van ‘bekostigingsfrutsels’ die zijn hogeschool niet nodig zou hebben. HBO-raad-voorman Doekle Terpstra vreest fraudegevoeligheid. ‘Het is niemands bedoeling om het leven ingewikkelder te maken’, reageert Rinnooy Kan, ‘en grootschalige fraude lijkt me ook nauwelijks mogelijk als we klein beginnen. Maar ik ben van nature optimistisch over zulke stimulansen.’
Volgens hem is het best mogelijk de kwaliteit in kaart te brengen. ‘Neem de doorstroming en de studentenoordelen, of examen- en toetsresultaten. Zo kun je nog wel meer indicatoren verzinnen. Het moet allemaal nog uitgewerkt worden. Het gaat me om het idee.’
De wens om kwaliteit te belonen leeft al langer in politieke kringen. Binnenkort brengt een commissie onder leiding van voormalig minister van justitie Winnie Sorgdrager advies uit over ‘de voor- en nadelen van kwaliteitsaspecten in de bekostigingssystematiek van het hoger onderwijs.’ [BB/HOP]
Punt. Of had jij nog wat?