Doekle Terpstra: ‘Je hoeft mij niet te overtuigen’

Harry Koopman, de voorzitter van de Raad van Bestuur, zet in zijn inleiding de toon voor het werkbezoek van Terpstra. ‘Laten we het informeel en laagdrempelig houden.’

Dat was het bezoek van Terpstra ook. Tijdens de presentatie van de onderwijsvisie van Avans en het plan ‘Ruimte voor Techniek’, stelt de voorzitter van de HBO-raad concrete vragen om zijn beeld over wat er gebeurt bij Avans te verduidelijken en om ‘straks in Den Haag’ weerwoord te kunnen bieden aan het ministerie van onderwijs.

Kennis overbrengen

Terpstra was erg geïnteresseerd in de wijze waarop Avans het overbrengen van kennis heeft opgenomen in de onderwijsvisie. Vooral omdat een aantal jaren geleden het hoger beroepsonderwijs vooral leek te gaan om competenties.

‘Hoe toets je de opgedane kennis?’, vraagt Terpstra. Anita Heijltjes, senior beleidsadviseur van het Leer- en Innovatiecentrum, komt daarop met een voorbeeld vanuit de Pabo. ‘We hebben daar met het werkveld vastgesteld wat de kennis van een student na vier jaar moet zijn. Dat kun je onder andere toetsen met assessments.’

Terpstra vraagt zich ook af hoe studenten staan tegenover de onderwijsvisie. ‘Studenten vinden het prettig om les te krijgen van een goede docent. In plaats van een docent die alleen als coach fungeert’, zegt Harrie de Werd, directeur van de Academie voor Technologie en Management.

Centraal toetsen

Volgens Terpstra is er bij het ministerie de neiging om meer centraal te gaan toetsen. ‘Je merkt dat ze de teugels strakker in handen willen nemen. Hoe staan jullie daar tegenover?’ Heijltjes vindt dat op die manier de onafhankelijkheid van de hogescholen verdwijnt. ‘Bovendien zijn wij heel goed in staat om zelf te toetsen.’ De Werd voegt daar aan toe: ‘Veel hbo’s hebben een regionaal programma. Geeft dat geen frictie met centrale toetsen?’

‘Je hoeft mij niet te overtuigen’, zegt Terpstra. ‘Ik merk alleen dat Plasterk op die lijn ligt en wil van jullie input om mee naar Den Haag te nemen.’

'Out of the box' denken

Na de presentatie van de onderwijsvisie en de plannen voor een Techniek Xplora gaat Terpstra langs bij de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM). Daar krijgt hij uitleg van studenten Milieukunde en docenten die betrokken zijn bij een minor voor de gemeente Breda.

De studenten onderzoeken samen met Bouwkundestudenten hoe een nieuwbouwwijk er moet uitzien gezien de klimaatveranderingen. ‘Maar ze verwachten geen realiseerbaar plan van jullie?’, vraagt Terpstra. Volgens de studenten schakelt de gemeente de hogeschool in omdat ze creatieve en originele ideeën willen horen. ‘Wij kunnen nog out of the box denken’, zegt een van hen.

Nuttig onderzoek

Een werkbezoek aan de ATGM kan natuurlijk niet voorbij gaan zonder een bezoek aan het laboratorium. Dus Terpstra en gevolg hijsen zich in witte jassen om van twee studenten uitleg te krijgen over een onderzoek dat zij doen naar een virus onder papegaaien.  Dit onderzoek doen ze in opdracht van een opvangcentrum voor papegaaien in Veldhoven.

‘Leuk hoor, erg mooi. Al snap ik er niet veel van. Maar als ik vragen mag, vinden jullie zo’n minor waardevol?’, wil Terpstra van de studenten weten. Die beamen dat allebei. ‘Je kunt de opgedane kennis gebruiken voor een eigen onderzoek. Bovendien heb je ook het gevoel dat je iets nuttigs doet.’

Ook een bezoek aan de Academie voor Media and User Experience staat voor vandaag nog op het programma, waarna Terpstra met een gevoel dat ‘er wat gebeurt op hogescholen’ terug kan naar Den Haag. [AR]