Genomineerden Avans scriptieprijs bekend

Een interne jury heeft uit tien inzendingen vijf genomineerden gekozen voor de Avans Scriptieprijs. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de schrijver van de beste afstudeerscriptie van Avans.

Opvallend dit jaar is dat vier genomineerde scripties afkomstig zijn uit Breda en een uit Tilburg. Van de opleidingen in Den Bosch is geen enkele scriptie door de keuring van de jury gekomen.

‘Dat was mij niet opgevallen. Dat er geen genomineerden uit Den Bosch zijn’, zegt Hanneke van Riel van het Leer-en Innovatiecentrum. Van Riel heeft samen met twee anderen de vijf scripties geselecteerd uit het aanbod van elf door academies ingezonden scripties.

Alle scripties op hetzelfde niveau

‘Wij kijken ook niet naar de locatie. Wij beoordelen de scripties op zaken als toegankelijkheid en originaliteit’, voegt Van Riel toe. De keuze was dit jaar lastiger dan anders. ‘Alle ingezonden scripties zaten op hetzelfde niveau. Er was er geen één die er echt uitsprong. Andere jaren is dat wel zo, dan heb ik meteen zoiets van deze scriptie hoort bij de vijf genomineerden.’

Van de Avans School of International Studies in Breda is Mathilde LeGrand genomineerd. Deze student heeft voor de SES Group in Luxemburg onderzoek gedaan naar de noodzaak van een transfer pricing policy. Transfer pricing wil zeggen dat goederen door een moederbedrijf verkocht worden aan een buitenlandse dochteronderneming. Dit brengt allerlei (belasting)wetgeving met zich mee en LeGrand heeft onderzocht hoe de SES Group daar het beste mee om kan gaan.

Rampensimulatie in Second Life

Van een heel ander kaliber is de scriptie van Maarten Gijssel, student Fysiotherapie, hij heeft een interactieve lesmethode ontwikkeld voor het opheffen van functiestoringen in gewrichten. Bij deze lesmethode heeft hij ook een instructievideo gemaakt.

De tweede interactieve scriptie komt van de Academie voor ICT en Business in Breda. Informaticastudent Tom Leijsen heeft met behulp van een rampensimulatie in Second Life onderzocht of het aantal dodelijke slachtoffers bij een ramp vermindert als er door de verpleging communicatiemiddelen worden ingezet.

Restyling van kranten

Een scriptie die al in de prijzen is gevallen, en ook nu genomineerd, is die van Geertje Röling . Deze student Grafische Vormgeving aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda heeft de restyling van kranten onderzocht. Met deze scriptie heeft ze in september de scriptieprijs De Journalist gewonnen.

De laatste genomineerden zijn Johan van Poppel, Joost Tomassen en Theo Janssen. Deze drie studenten Bouwkunde hebben een handleiding geschreven voor architecten en ontwikkelaars die bezig zijn met het ontwerp van een modern zorgcentrum.

De winnaar van de  Avans scriptieprijs 2008, wordt op 10 december bekendgemaakt . [AR]