Met Facebook de taal van studenten spreken

Hoe kan Avans er gebruik van maken? Daarover ging het gisteren in Breda tijdens het derde ‘SpotLICht’, een reeks bijeenkomsten georganiseerd door het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) van Avans over vernieuwingen in het onderwijs. Brian Godor van de E-learningclub van het LIC kwam uitleg geven over hoe hij Facebook gebruikt om alumni te bereiken.

Facebook is net als de Nederlandse variant Hyves een vriendensite, maar heeft als voordeel dat meerdere talen kunnen worden gebruikt. Met de software kun je met vrienden een netwerk opbouwen. Die nodig je uit, vervolgens kun je op een gezamenlijke plek op internet berichten en foto’s uitwisselen.

‘Je kunt binnen een minuut een nieuwe groep starten en het kost niks’, noemt Godor als voordelen.  ‘Ik begon er op vrijdagochtend om tien uur mee en nodigde 160 mensen uit via e-mail. Oud-studenten die ik nog in mijn bestand had. Het eerste uur had ik zestien aanmeldingen. Tussen elf en twaalf uur kwamen er nog vijftig bij. Ik dacht “holy shit”, nu heb ik wat in handen.’

Niet zakelijk

De Avans International Student Alumni group van Godor heeft inmiddels 331 vrienden. Ex-studenten en ook wat huidige studenten van ASIS die over hele wereld verblijven. In China, Amerika, Canada, Afrika, noem maar op. Via de site kunnen ze netwerken en persoonlijke informatie uitwisselen – ‘er zijn veel voormalige studenten die net hun eerste kind krijgen’.

‘Waarom zouden we niet Linkdn gebruiken, dat is veel zakelijker’ stelde Ingeborg Janssen Reinen, adjunct-directeur van de Academie voor Gezondheidszorg. ‘Ik zie Linkdn toch meer als een professioneel netwerk’, antwoordde Godor. ‘Het spreekt studenten niet aan. Je moet de taal van de student spreken en de instrumenten benutten die zij ook gebruiken. Het is een superkrachtige tool.’

Leuk dat studenten elkaar foto’s van hun vakantie kunnen laten zien, maar wat kan het onderwijs er nou eigenlijk mee, was een vraag die regelmatig terugkwam tijdens de bijeenkomst.

Gemiste kans

Volgens Godor veel. ‘Ik zag dat vijf Hongaren die hier een technische opleiding gevolgd hebben, hun master aan de MIT in Boston halen. Wat een gemiste kans voor ons. Hoeveel studenten gaan er naar Amerika om een master te halen die ze hier ook kunnen volgen?’ Dat soort informatie kun je uit de Facebookpagina halen.

Andere voorbeelden kwamen vanzelf: stageplekken in het buitenland vinden, oud-studenten uitnodigen voor gastlessen, inzicht krijgen in het beroepenveld waarin de studenten terechtkomen, wervingsmiddel voor nieuwe studenten.

Spookbeelden waren er ook. Godor vertelde van een Amerikaanse moeder die via Facebook bij Godor uitkwam om te vragen waarom haar zoon niet naar huis belde. En niet iedereen zit te wachten op vakantiefoto’s van een oud-student. Het blijft een bron van informatie, als je daar doorheen kunt kijken, meent Godor. Eky Fioole voegde toe: ‘Het is de jus over een professionele laag. De grens bepaal je zelf.’

En hoever kan Avans gaan in zijn interventie in de community? Volgens Godor moet je daar voorzichtig mee zijn. Vooral Amerikanen, Godor is zelf Amerikaan, zijn er heel gevoelig voor als docenten of de school, zich bemoeien met social networks. ‘Facebook is not for professors’, zeggen studenten in Amerika.

‘Ik denk dat Avans social software als Facebook kan gebruiken, maar het moet wel strategisch en tactvol worden ingezet.’ Godor vindt bovendien dat het pas kan werken als Avans ook iets te bieden heeft aan alumni. Een Engelstalige nieuwsbrief bijvoorbeeld. Dan komt er dynamiek op de pagina. Wat de school nooit zou moeten doen is een social network gebruiken om bijvoorbeeld enquêtes te verspreiden. [PM]

Zie voor artikelen over andere bijeenkomsten van SpotLICht de rubriek 'onderwijsinnovatie' in het domein 'medewerker' op deze site.