Minor op maat voor ondernemers

‘In principe kunnen drie soorten studenten de minor volgen’, zegt Marion van Dijk-Vogels,coördinator van de minor. ‘Studenten die zelf een onderneming willen opstarten. Dat kunnen werktuigbouwkundigen zijn, maar ook kunststudenten. Ten tweede studenten die meer willen leren over ondernemen, bijvoorbeeld studenten Accountancy. De derde groep zijn mensen die een managementfunctie ambiëren bij een middelgroot of klein bedrijf en in die functie over de hele bedrijfsvoering meedenken.’

Echt elke student kan aan de minor meedoen van laborant tot maatschappelijk werker, mits ze interesse hebben in ondernemersschap.

Persoonlijk lesprogramma

Van Dijk wil met de minor maatwerk leveren. ‘We beginnen met een intakegesprek. Van daaruit wordt het lesprogramma samengesteld’, vertelt de docent van de Academie voor Marketing en Business Management in Breda. Zo wordt iedere student persoonlijk gecoacht vanuit hun eigen leervragen. ‘Aan het eind van de minor moet de student een visie op ondernemersschap hebben.’ De student wordt daarnaast beoordeeld via een assessment en op basis van de resultaten van het gezamenlijke project.

Bij de minor zijn diverse partijen direct betrokken zoals de lectoraten Innovatief Ondernemen en Duurzaam Ondernemen, Starterslift en verschillende bedrijven. ‘Studenten maken kennis met innovatieve bedrijven. We zitten dicht op nieuwe ontwikkelingen.’

‘Stel er is een student die een eigen onderneming wil beginnen. En een andere student wil vooral meer leren over ondernemen. Die vormen dan samen een projectgroep en zetten een ondernemingsplan op voor de eerste student’, geeft Van Dijk als voorbeeld van hoe de diverse studenten samenwerken aan een project.

Geïnteresseerden voor de minor, die vanaf februari 2009 gaat lopen, kunnen zich nu al inschrijven via deze link. [AR]