Personeel & Arbeid Den Bosch de beste, Breda klimt omhoog

Gisteren werd bekend dat Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch zich voor de derde keer op rij de beste hogeschool van Nederland mag noemen, volgens het Elsevier-studentenonderzoek. Eigenlijk mag de school dat al voor de vierde keer, want voorganger Hogeschool 's-Hertogenbosch was in 2005 ook al beste hogeschool. Avans Breda steeg één plek, van een negende naar een achtste plaats. Het weekblad enquêteerde 3.940 studenten.

Maar hoe deden de opleidingen het? Elk jaar wordt een gedeelte van de opleidingen opnieuw ondervraagd. Dit jaar waren opleidingen in de richtingen ‘economie en dienstverlening’, ‘gezondheid’, ‘gedrag en maatschappij’ en ‘techniek’ aan de beurt. Van Avans werden van zeven opleidingen (sommige worden op meerdere plekken aangeboden)  studenten ondervraagd over: faciliteiten, inrichting opleiding, onderwijs, docenten, toetsing en organisatie & communicatie.

Personeel & Arbeid

In Den Bosch bij de opleiding Personeel & Arbeid kunnen ze trots zijn, een eerste plaats, met een mooie 7,8 als eindcijfer. Maar in Breda zijn ze misschien nog wel gelukkiger. Deze opleiding bungelde altijd onderaan en staat nu op een negende plek (van de negentien opleidingen) en kreeg van de studenten gemiddeld een 6,8. Er is afgelopen jaren gewerkt aan kwaliteitsverbetering, dat heeft blijkbaar zijn vruchten afgeworpen.

Minder blij zal de Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda zijn met de uitslag van de opleiding Management, Economie en Recht; een plaats in de onderste regionen (cijfer 6,6). Terwijl de Bossche variant het erg goed doet en tweede werd (cijfer 7,4).

Accountancy uit Den Bosch behaalde ook een tweede plaats. De docenten en het onderwijs krijgen er goede cijfers. Breda moet het stellen met een vijfde plek. Opvallend is hier dat de opleiding bovengemiddeld scoort op het gebied van organisatie en communicatie (7,6), een onderdeel dat bij veel opleidingen van Avans onvoldoendes scoort.

Waardering voor faciliteiten

Bedrijfskundige Informatica (BI) doet het redelijk en staat op een vijfde plek en is daarmee middenmoot. Studenten hebben waardering voor de faciliteiten en de toetsing. Geen slecht resultaat, aangezien de opleiding woelige jaren achter de rug heeft door de perikelen rond begrotingstekorten en organisatieproblemen van de Academie voor ICT en Media, waar de opleiding onder viel. Deze academie is inmiddels ter ziele en BI is in een nieuwe academie samen met Informatica verder gegaan.

Verpleegkunde in Breda scoort gemiddeld. De opleiding staat met het eindcijfer 6,9 op een negende plek in een lijst van achttien. Ook hier weer veel waardering voor de faciliteiten van de school.

De ondervraagde studenten van Elektrotechniek van de Academie voor Technologie en Management geven hun opleiding gemiddeld een 6,8 en daarmee belandt de opleiding op een veertiende plek (van de zestien opleidingen). Dezelfde opleiding in Den Bosch doet het beter en krijgt een 7,4 goed voor een tweede plek (gedeeld met twee andere opleidingen).

Ook bij de opleiding Technische Bedrijfskunde in Den Bosch doet het beter dan zijn variant in Tilburg. Den Bosch haalde met een 7,1 een vijfde plaats, de Tilburgse opleiding bungelt onderaan met een 6,6.

Het themanummer van Elsevier met daarin alle uitslagen ligt vanaf vandaag in de winkel. [PM]