Sterke toename van Nederlandse studenten in Vlaanderen

Aan Vlaamse hogescholen is het aantal Nederlanders met 22,9 procent toegenomen tot 1.452 studenten. Ook aan de Vlaamse universiteiten gaat het hard: zij tellen 20,3 procent extra Nederlanders, waarmee het totaal op 1.813 studenten komt. Dat blijkt uit de inschrijvingen in de studiejaren 2004/2005 en 2006/2007.

Omgekeerd verandert er weinig. Er kwamen veertien Vlaamse studenten extra naar de Nederlandse hogescholen, oftewel een toename van 1,7 procent naar 819 studenten. Het aantal Vlamingen aan de Nederlandse universiteiten zakte zelfs met 13,7 procent naar 1.171 studenten.

De getallen staan in een rapport over ‘wederzijdse onderwijsparticipatie’. Daarin staat ook welke hogeschool de meeste Belgen trekt: de Hogeschool Zuyd met 423 studenten. De overgrote meerderheid van haar Vlaamse studenten blijft tijdens de studie in het thuisland wonen, namelijk 228 studenten.

Belgische studenten bij Avans

Avans telt in het studiejaar 2006/2007 in totaal 25 Belgische studenten.  Hiervan zijn er vijf in België blijven wonen. Twintig Belgische studenten studeren in Breda, vijf in Den Bosch. De studenten studeren bij Avans in de domeinen economie, welzijn, gezondheidszorg, kunst en techniek.

Onder de Nederlandse universiteiten trekt Maastricht verreweg de meeste Vlamingen: 451. Op flinke afstand volgt de TU Delft met 239 Vlaamse inschrijvingen. Andere universiteiten weten maximaal 84 Vlamingen te trekken.

Nederlandse hbo’ers kiezen in België meestal voor de Hogeschool Antwerpen of de Katholieke Hogeschool Kempen. De meeste wo’ers gaan naar de Katholieke Universiteit Leuven, de Universiteit Gent en de Universiteit Antwerpen.

Nederlanders reizen in meerderheid naar Vlaanderen af om diergeneeskunde of geneeskunde te studeren. In het hbo kiezen ze voor gezondheidszorgopleidingen of bedrijfskunde. Vlamingen komen hier voor de hbo-kunstopleidingen, met name in de muziek. Aan de universiteiten kiezen ze veelal psychologie of lucht- & ruimtevaarttechniek. [BB/HOP, AR]