Subsidie voor proef studiekeuzegesprekken

Dit voorjaar werd het studiekeuzegesprek door Plasterk gelanceerd als alternatief voor selectie aan de poort. De bewindsman ziet weinig in selectietoetsen, maar vindt wel dat studenten voor ze aan hun opleiding beginnen met een docent of studieadviseur moeten praten om een helder beeld te krijgen van de inhoud van de opleiding. Op grond daarvan kunnen ze dan een definitieve keuze maken.

Natuurlijk wil Plasterk niet over één nacht ijs met dat plan, en gaat hij eerst kijken of zijn idee werkt. Surf heeft daarom deze week instellingen uitgenodigd met plannen te komen. Hogescholen en universiteiten moeten daarin aangeven in wat voor setting ze hun aankomende bachelorstudenten een goed gesprek aanbieden. De proef gaat vervolgens van start in maart en duurt een jaar. Instellingen die willen meedoen, hebben tot half december de tijd zich te melden.

Avans Hogeschool heeft in het kader van het meerjarenbeleidsplan al enkele experimenten lopen om studenten tot een betere studiekeuze te laten komen. Zo gaan de technische academies een proef doen bij de werving van studenten door hen in vijf types in te delen. Die indeling helpt de studenten bij hun studiekeuze, als in een trechter komen ze terecht bij de opleiding van hun keuze. Ook loopt er een project ‘de zoekende student’, waarbij studenten die twijfelen over hun studiekeuze worden begeleid. Dit alles om de juiste student op de juiste plaats te krijgen.

Het bedrag dat de minister voor het onderzoek beschikbaar heeft gesteld, ruim een half miljoen euro, oogt misschien wat laag. In het theoretische geval dat alle aanstaande eerstejaars op meerdere plaatsen een gesprek aanvragen, zouden hogescholen en universiteiten daar een enorme berg werk aan hebben. Maar Plasterk liet al in mei weten dat hij geen probleem ziet. 'Als de uitval erdoor vermindert, verdienen ze hun geld terug , zei hij in een interview met het Hoger Onderwijs Persbureau.

Ook voor een verkapt reclamepraatje is hij niet bang.  'Open dagen hebben als boodschap:  "kom naar ons". Heeft iemand zich aangemeld voor een opleiding, dan moet bij de intake blijken wat hij precies kan verwachten en of een andere opleiding misschien beter past. Zelf wilde ik bijvoorbeeld ooit natuurkunde gaan studeren. Mijn docent op de middelbare school kwam daarop met zijn studieboeken langs en ik was genezen: er stonden alleen maar formules in en dat was het niet voor mij. Ik wilde ook wat met de handen priegelen. Uiteindelijk ben ik bij biologie terechtgekomen, maar ik had dus bijna een opleiding gekozen zonder ooit een studieboek te hebben ingezien. Dat wil ik voor anderen voorkomen.' [TdO/HOP,EvG]