Explosie bij Rijksuniversiteit Groningen

Het slachtoffer, vermoedelijk werkzaam bij de onderzoeksgroep polymeerchemie, kreeg een onbekende chemische stof in zijn gezicht. Hij is overgebracht naar het Universitair Medisch Centrum Groningen en vervolgens naar een nabijgelegen brandwondencentrum, meldt de Universiteitskrant Groningen .

De vleugel waar het ongeluk plaatsvond, is na het ongeluk ontruimd, maar een hoorcollege dat twee verdiepingen lager plaatsvond, ging gewoon door. Een student vertelt aan de universiteitskrant dat er een harde knal te horen was.

Stabilisatie door robot

In de ruimte waar het ongeluk plaatsvond, bevindt zich een tweede zuurkast. Onduidelijk is of deze beschadigd is en hoe de stoffen die daar inzitten reageren op de vrijgekomen stoffen uit de eerste zuurkast. Uit voorzorg is bij het gebouw een commandopost ingericht. Verderop stonden ambulances en brandweerauto's geparkeerd. Gisterenmiddag probeerde het explosieven opruimingscommando van de landmacht de stoffen in de tweede zuurkast te stabiliseren met behulp van een robot.

Bij Avans werkt alleen de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu in Breda met zuurkasten. In een interview met Punt vertelt Ad Biemans, de laboratoriummanager dat deze kasten regelmatig gecontroleerd worden door een organisatie van buiten af. [AvE/HOP, AR]