Oog voor de ondergeschoven kindjes

‘We gaan kijken hoe divers Avans is’, zegt Marieke Konings van de Diensteenheid Marketing Communicatie en Studentenzaken. Zij organiseert de debatmiddag voor heel Avans, én maakte op de portal reclame voor het evenement met de naam van Ella Vogelaar. ‘Dat was om mensen aan te spreken. Zij zou wel een bezoekje aan dit symposium kunnen gebruiken’, lacht ze.

Er is onder meer een paneldiscussie met twee gehandicapte studenten en twee allochtone studenten. Konings: ‘Krijgen zij wel dezelfde kansen als iedereen? Daar gaan we achter komen.’

Pittige stellingen

Debatleider en docent Sociale Studies Youssef Azghari heeft pittige stellingen voorbereid voor de discussie. In het discussiepanel zitten onder meer Dominique Boer uit het Avans Powerplatform en Bauke Bachman, Rechtenstudent bij Avans en finalist van de Mis(s)verkiezing 2007 voor vrouwen met een lichamelijke beperking (zie foto onder).

De beladen term ‘apartheid’ in de titel is om op te vallen. ‘Diversiteit is een noemer waar minderheidsgroepen onder vallen, zoals allochtonen en studenten met een functiebeperking. Door de term apartheid willen we mensen triggeren om naar het symposium toe te komen’, licht Konings toe.

Solliciteren van allochtonen

De organisatie wil door te debatteren meer begrip en bewustheid kweken op Avans. Ook wil zij in kaart brengen wat de hogeschool kan doen voor de doelgroepen. De Rabobank komt in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen de rol van het bedrijfsleven toelichten. ‘Zo kunnen bijvoorbeeld zaken als het solliciteren van allochtonen aan de orde komen. Het is voor hen lastig om een plek op de arbeidsmarkt te krijgen. Ook het aanpassen van bedrijven op mensen met een functiebeperking is daar een onderdeel van’, noemt Konings.

Alle studenten en medewerkers van Avans mogen komen, maar specifiek zijn de vier academies uitgenodigd waar projecten over diversiteit lopen. Dat zijn de Academie voor Sociale Studies en Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda en de Academie voor Bouw & Infra en Academie voor Industrie en Informatica in Den Bosch. Daar zijn twee werkgroepen met dit thema bezig: ‘handicap en studie’ (die studenten met een functiebeperking een helpende hand biedt) en ‘samen sterk’ (die de positie van allochtone studenten wil verbeteren).

Het symposium op dinsdag 2 december is van 13.30 tot 16.00 uur in de Hogeschoollaan. Aanmelden kan via deze link . [EvG]