Vluchtelingenwerk staat op een groot spandoek dat boven derdejaars Nanne Duffhues hangt. Ze presenteert haar stage-instelling aan medestudenten, die nog een stageplek zoeken. ‘Eigenlijk wilde ik in de jeugdhulpverlening, maar het werd vluchtelingenwerk. Daar heb ik wat mee en het geeft veel voldoening. Vluchtelingen komen hier aan met helemaal niets. En bovendien krijg je hierin net als in de jeugdhulpverlening met gezinnen te maken’, vertelt ze.
De stagemarkt geeft studenten Sociale Studies een beeld van wat er zich op de instellingen in de praktijk afspeelt. Stagiairs uit het derde jaar vertellen wat ze bij hun instelling doen en hoe het er werken is. Een jaar geleden was Duffhues nog zelf aan het zoeken naar een stageplaats. ‘Toen heb ik niet eens zoveel van de markt gezien. Ik heb heel gericht gezocht, omdat ik toch al in mijn hoofd had welke kant ik op wilde. Anders was het ook te veel om te behappen.’
‘Fijn stagiairs te horen’
De tweedejaars moeten als opdracht een aantal werkvelden bezoeken en op grond daarvan een keuze maken of dat onderdeel hen aanspreekt. De eerstejaars leren op de markt stapsgewijs het beroepenveld kennen, terwijl vierdejaars er een afstudeerproject zoeken. ‘Studenten willen bijvoorbeeld naar de reclassering, maar als ze rondlopen zien ze wat ze daarnaast ook interessant vinden. Al pratend doen ze ideeën op’, zegt docent Jeannette Merks.
Veruit de meeste studenten hebben via internet namen opgezocht van instellingen die hun interesse hebben. Tweedejaars Sophie Wonders is met een lijstje van mogelijke stageplekken gericht op zoek naar instellingen in de jeugdzorg. Met een vriendin die de gehandicaptenzorg in wil, kijkt ze over de markt. De extra informatie is erg welkom. ‘Het is fijn om stagiairs te horen over hoe ze het daar vinden en wat ze doen’, zegt Sophie.
Breed informeren
Arie van den Berg denkt dat hij stage gaat lopen bij een buurtcentrum. Maar hij struint toch eens rustig de hele markt af, met een bakje thee in de hand. ‘Ik laat me breed informeren.’ Hij vindt het handig om zoveel instellingen eens op een rijtje te zien. Rebecca Meurs en Randi van de Wiel presenteren hem hun stageplek: kinderdagcentrum het Zonnelicht van Amarant, een instelling voor gehandicapten. ‘De kinderen hebben het bord geverfd’, wijzen ze achter zich. ‘Met deze doelgroep werken is complex, maar je ziet ze kleine stapjes zetten in hun ontwikkeling en dat is erg mooi.’
‘We willen de studenten samen opleiden met de praktijkinstellingen. Voor instellingen is het een mooie manier om zich te promoten. En voor tweedejaars is het een directe kennismaking.’ Docent Merks is tevreden over de invulling van de markt. ‘Het is heel nuttig alle instellingen bij elkaar in huis te halen. Je ziet ze ook professionaliseren. Kwamen ze eerste met twee stencils aan, nu nemen ze hele borden en pr-materiaal mee.’ [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?