Terug naar overzicht

Universiteiten willen staartdeling terug

Dat meldt het Eindhovense universiteitsblad Cursor. Goed Rekenonderwijs is vorige maand opgericht en verzet zich tegen het zogenaamde ‘realistisch rekenen’ in het basisonderwijs. De stichting wordt gesteund door hoogleraren van naam, zoals sterrenkundige Vincent Icke en Nobelprijswinnaar Gerard 't Hooft.

Bij realistisch rekenen worden sommen verpakt in verhaaltjes en moeten leerlingen vooral begrijpen waarom ze een bepaalde rekenmethode kiezen. Uit onderzoek zou blijken dat scholieren sinds de invoering van de methode minder goed scoren op basisvaardigheden zoals vermenigvuldigen en staartdelen. Realistisch rekenen wordt bovendien gezien als oorzaak van het slechte rekenniveau van de huidige generatie pabo-studenten.

Maar voorstanders verzetten zich tegen de negatieve beeldvorming. Die ‘kan leiden tot ondoordachte veranderingen in het rekenonderwijs’, aldus achttien hoogleraren deze week in een opinieartikel in NRC Handelsblad. Nederlandse scholieren scoren juist goed op rekenvaardigheden, stelt één van hen, de Eindhovense hoogleraar Koeno Gravemeijer in Cursor. Maar om met realistisch rekenen uit de voeten te kunnen, moeten docenten wel worden bijgeschoold. ‘Daarvoor was nooit geld, maar nu stelt het ministerie wel geld beschikbaar om de klok terug te draaien.’

Gravemeijer werkte bij het Freudenthal Instituut mee aan de ontwikkeling van realistisch rekenen en plaatst vraagtekens bij de financiële steun aan de stichting Goed Rekenonderwijs. [AvE/HOP]

Meer lezen?