Avans Hogeschool beste grote hogeschool

Kijk je niet naar de grootte van de instelling, dan is Christelijke Hogeschool Ede overduidelijk de nummer 1 in de vernieuwde ranglijst van de Keuzegids Hoger Onderwijs. Er wordt een verschil gemaakt tussen kleine en grote hogescholen, omdat voor grote hogescholen, gezien het aantal opleidingen, het moeilijker is om een hoog gemiddelde te halen. Opleidingen die minder scoren halen het gemiddelde omlaag.

Oordeel deskundigen

De rankings van opleidingen en instellingen in de jongste editie van de Keuzegids zijn vernieuwd. Tot nu toe waren ze uitsluitend gebaseerd op studentenoordelen over onder meer het studieprogramma, de docenten, de organisatie van de opleiding en de faciliteiten. In de Keuzegids 2009 is de studenttevredenheid nog maar voor de helft bepalend. Ook de hoeveelheid contacturen per opleiding telt nu mee, de slagingspercentages, gegevens over de grootte van werkgroepen en de oordelen van deskundigen in de accreditatieprocedure.

Opleidingen die de meeste punten scoren, krijgen de hoogste aanbeveling van de Keuzegidsredactie. Wie bijvoorbeeld op zoek is naar de beste pabo, krijgt het advies om naar Zwolle, Gouda of Ede te gaan. Van Avans scoren de opleidingen Personeel en Arbeid en Bedrijfseconomie, beide in Den Bosch, goed.

Den Bosch de beste

Als alleen naar studentenoordelen was gekeken, was Avans ‘s –Hertogenbosch op de tweede plaats beland, Avans Breda was middenmotor en Avans Tilburg bungelde onderaan. Maar met de nieuwe gegevens erbij, scoren de drie scholen beter. Aangezien Tilburg (score 54,3) maar weinig eerstejaars telt, driehonderd, kon Avans toch op de eerste plek uitkomen. Breda (score 61,3) en ’s-Hertogenbosch (score 67) hadden 2500 eerstejaars en telden zwaarder mee.

De redactie vindt het goed verklaarbaar dat de nieuwe uitkomsten behoorlijk lijken op de oude. Opleidingen die goed scoren in de harde statistieken en de deskundigenoordelen, hebben immers vaak ook tevreden studenten. En omgekeerd. Al zijn er altijd uitzonderingen: opleidingen met tevreden studenten die desondanks lang over hun studie doen of waar de werkgroepen groot zijn, hebben nu een lagere score.

Opleidingen

In de gids zijn ruim duizend hbo-studies beoordeeld. Twintig opleidingen komen als allerbeste uit de bus, aangevoerd door de studie manager mobiliteitsbranche van het particuliere Instituut voor de Autobranche in Driebergen. De opleiding behaalt in totaal 96 punten op een schaal van honderd. Net zo goed scoort de minder dure – want bekostigde – opleiding biologie & medisch laboratoriumonderzoek van Saxion.

De lijst met de gemiddeld beste en slechtste hogescholen is voor studiekiezers minder relevant en staat daarom voor het eerst niet in het boek maar op de site van de Keuzegids.

Met een score van 80,5 staat de Christelijke Hogeschool Ede overtuigend bovenaan de lijst van instellingen met meer dan vier beoordeelde opleidingen. De particuliere hogeschool Saxion Next (72,6), de Gereformeerde Hogeschool Zwolle (71), NHTV Breda (69,2), HAS Den Bosch (68,3) en Artez (68,2) volgen op enige afstand.

Grote instellingen

De lijst van grote instellingen wordt naast Avans (63,6) aangevoerd door de Haagse Hogeschool (62,9), Zuyd en Windesheim (62,8). De Zuid-Hollandse vestigingen van de Hogeschool Inholland staan met 53,3 punten onderaan de ranglijst en de vestigingen in Noord-Holland (56,5) twee na onderste. Vooral de studenten in Zuid-Holland hebben nog altijd veel kritiek op het studieprogramma, de docenten, de voorbereiding op de loopbaan en de organisatie van de opleiding.

De ambitieuze Stenden Hogeschool met buitenlandse vestigingen in Qatar, Thailand en Zuid-Afrika, moet het doen met een voorlaatste plaats. Studenten vinden dat ze slecht worden voorbereid op hun loopbaan. Ook verliest de instelling punten voor haar grote werkgroepen en geringe aantal contacturen. [HC/HOP, PM]