Bouwkundestudenten winnen Avans Scriptieprijs

‘Het is zó’n pak papier, met allerlei tekeningen erbij’, illustreerde bestuurslid Frans van Kalmthout de inzending van de Bouwkundestudenten. Niettemin waren Johan van Poppel, Joost Tomassen en Theo Janssen verantwoordelijk voor de beste scriptie van allemaal. Ze streken er de eer en 1500 euro mee op.

Dat het een hele verrassing was, viel van de gezichten van de drie mannen af te lezen. ‘Het was een heel technisch verhaal’, stamelde Joost Tomassen. Maar de bloemen nam hij maar al te graag in ontvangst, met een trotse familie in de zaal. De winnaars zijn alle drie al aan het werk bij projectontwikkelaars en aannemers.

Flexibele ruimtes

De winnaars ontwierpen een gebouw voor een zorginstelling dat over flexibele ruimtes beschikt. ‘Zo kun je ontmoetingsruimtes en doktersposten aanpassen en zowel kleinere als ruimere appartementen maken’, legde Tomassen uit. Het ontwerp is duurzaam en kan naar eigen zeggen 150 jaar mee.

Wordt het gebouw afgestoten, dan kunnen er makkelijk kantoorruimtes van gemaakt worden. Een dure investering, merkten ze zelf, maar wel duurzaam en multifunctioneel. ‘Ook met nieuwe regelgeving of ruimtebehoefte in de toekomst zijn geen verbouwingen nodig.’

Second Life

Bij de uitreiking van de prijs mochten de vijf genomineerden een korte presentatie geven over hun scriptie. Tom van Leijsen van de Academie voor ICT & Business liet zien hoe hij in computergame Second Life een simulatieprogramma heeft ontworpen voor reddingsdiensten. Dat moet de effectiviteit van de hulpverlening na een ramp verbeteren. Hij kreeg voor zijn scriptie een aanmoedigingsprijs van 150 euro en studeert inmiddels verder aan de Technische Universiteit in Eindhoven.

Geertje Röling van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost onderzocht in haar scriptie de modernisering in de vormgeving van kranten. Ze stelde vast dat er meer interactie tussen beeld en verhaal is gekomen. Wel zou de vormgeving van de internetsites van kranten beter kunnen. Zij had de scriptieprijs van vakblad De Journalist al op zak.

Maarten Gijssel maakte voor zijn opleiding Fysiotherapie een video, waarvan je kunt leren over de beweging van gewrichten. Die maakte hij om het niveau van praktisch handelen van de studenten te bevorderen. De film was zo goed, dat hij nu zelf les geeft op Avans aan de hand van de video en andere hogescholen erin geïnteresseerd zijn.

Satellieten

Française Mathilde LeGrand hield een Engelstalige presentatie; zij was genomineerd met haar scriptie voor Internationale Studies. Ze studeerde af bij het bedrijf SES in Luxemburg, dat satellieten bezit waarmee bijvoorbeeld RTL tv-uitzendingen verzorgt. Ze deed onderzoek naar de prijsverschillen van uitzendrechten in diverse landen. Die prijzen zijn in elk land anders en ze deed aanbevelingen voor een centraal onderdeel bij SES dat deze ‘transfer pricing’ berekend. Haar adviezen zijn inmiddels overgenomen.

Het flexibele bouwen sprak bij de jury het meest tot de verbeelding. ‘De scriptie is van hoog niveau en de makers kwamen tot een integrale benadering van het probleem. De oplossing zit erin geïntegreerd. We hebben het bij een bouwbedrijf achtergelaten en gezegd dat het de moeite waard is’, aldus Van Kalmthout.

In Punt06 die vanaf 8 januari in de bakken ligt een interview met de winnaars. [EvG]