Hoe divers is Avans?

Hoe divers was het publiek eigenlijk dat plaats had genomen in de schoolbanken? Een kleine rondvraag van presentator van het symposium Youssef Azghari, docent aan de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch, leert dat er onder andere 1 persoon met Joodse voorouders in de zaal zit, 1 persoon met dyslexie en ongeveer de helft uit een arbeidersmilieu komt.

Aandacht

‘Alles van waarde is weerloos’, citeert Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur van Avans dichter Lucebert bij zijn openingspraatje. ‘Onderwijs gaat over zachte waarden. Studenten zijn weerloos, maar studenten met een handicap of van allochtone afkomst zijn nog net wat weerlozer en hebben vaak wat meer aandacht nodig.’ Deze twee typen studenten en hun mogelijke problemen bij studie of werk stonden centraal op het symposium.

Een panel moest de discussie op gang brengen over diversiteit bij Avans en kansen van deze specifieke groepen in hun studie en werk. Het discussiepanel, bestaande uit een blinde student, een vertegenwoordigster van het PowePlatform en twee allochtone studenten, reageerde samen met Frans van Kalmthout en Bart Jan Crouwel van de Rabobank op pittige stellingen, zoals hoe divers Avans is.

Dezelfde kansen

‘Krijgen studenten met een functiebeperking of allochtone studenten wel dezelfde kansen om zich te ontplooien’ is één van de stellingen. Zobida Ajari, deeltijd student Social Work, vindt dat je zelf je kansen moet pakken en niet op de maatschappij moet wachten. ‘Je moet wel een grote mond hebben en duidelijkheid vragen. Doordat studenten met een beperking vaak niet voldoende assertief zijn, stoppen ze voortijdig met hun studie’, denkt Bauke Bachman, derdejaarsstudent HBO-Recht.

Aan het einde van de discussie komt Azghari terug op de centrale vraagstelling: leidt het gebrek aan diversiteit tot apartheid? Klopt deze stelling of is dat een beetje overdreven, vraagt hij zich hardop af? De zaal vindt grotendeels van wel. En ook de panelleden stemmen eensgezind. Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur, pleit tot slot dat het helpt om af en toe op een andere plek in een ander hoofd te gaan zitten. ‘Je moet gewoon weleens denken: hoe zou ik me nou voelen.’ [MK]