Terug naar overzicht

Cameratoezicht tast privacy niet aan

Binnenkort start Van den Ende een proef met het ‘virtueel dichtzetten’ van de A67 tussen Eindhoven en Venlo. ‘Overal langs die weg komen camera’s te staan tegen ladingdiefstal bij vrachtwagens’, legt hij uit. Hij kreeg er onder meer twee miljoen euro voor van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. ‘Het zijn speciale camera’s die kentekens kunnen lezen en 360 graden kunnen draaien.’

Tanken

De techniek staat voor niets. Maar de eerste vraag uit de zaal, bij deze lunchbijeenkomst van het Expertisecentrum Veiligheid in Den Bosch, was te verwachten: hoe zit het met de privacy? Van den Ende springt daar graag op in. ‘Als je ergens gaat tanken staat je nummerbord er vier keer op en je gezicht twee keer. Maar slechts tien procent van de camera’s in Nederland is van de overheid. De overige 90 procent is van bedrijven.’

Juist met behulp van de camera’s van bedrijven hoopt Van den Ende Nederland veiliger te maken. Voor de beveiliging van bedrijventerreinen werkt de politie nu al samen met private beveiligers: de camera’s zijn van de bedrijven, om hun spullen in de gaten te houden. Worden er verdachte types gespot, dan krijgt de politie de beelden door en kan erop af. ‘We combineren particuliere veiligheid met private. Door de informatie te delen, kunnen we eerder in actie komen.’

Informatiestromen

Als directeur van het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing Oost Brabant heeft hij een Regionale Toezichtruimte opgezet. Daar komen de informatiestromen met beelden samen. ‘Het is een unieke manier van het beveiligen van bedrijventerreinen in Europa’, stelt hij. ‘We willen de criminaliteit frustreren. Niet steeds achteraf aankomen.’ Hij wil zoveel mogelijk bedrijven daarin mee krijgen. ‘Zoiets moet je collectief doen, dan wordt de leefbaarheid beter. Wie niet meedoet, komt in zwaar weer terecht.’ [EvG]

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?