‘Niets zo erg als een ontbloot harig mannenbeen’

Hilariteit alom, toen presentatrice Carla Kamperveen van de workshop ‘dress management’ in de collegezaal kledingvoorbeelden ging zoeken. Een student met bruine schoenen kreeg te horen dat hij met ‘een gigantische stijlbreuk’ rondliep. ‘Onder een formeel pak moet je zwarte veterschoenen en dunne zolen dragen.’ Een sokloze student kreeg het nog het zwaarst te verduren. ‘Vreselijk! Niets zo erg als een ontbloot, harig mannenbeen.’ Kamperveen vertrok haar gezicht. ‘Sokken moeten altijd dezelfde kleur of een donkerdere kleur hebben dan je pak’, sprak ze de klas toe.

Drie studenten kregen van de kleurenconsulent persoonlijke tips over welke kleuren ze het beste kunnen dragen. Het uiterlijk is een belangrijke factor bij solliciteren. Binnen een minuut heeft de andere partij een idee over wie je bent. Datzelfde kwam terug in de sollicitatietraining van Nanda van ’t Blik. Zij is personeelsconsulent voor Accountancybureau Joanknecht en Van Zelst.

Zelfvertrouwen

De tweedejaarsstudenten hadden afgelopen vrijdag een propvolle dag, met vier verschillende workshops door gastdocenten uit het bedrijfsleven. Hoe je de boodschap overbrengt bleek minstens zo belangrijk als de inhoud van je verhaal. De elevator pitch, jezelf aan een bedrijf voorstellen in honderd woorden, was een zware opdracht. Student Ken Boogers liet vol zelfvertrouwen zien wat hij waard is. ‘De volgende keer kun je beter twee sterke punten pakken en toelichten dan een opsomming geven’, tipte Van ’t Blik.

Bij de les ‘netwerken’ door Hewlett Packard leerden ze hoe hun tijd te investeren in een groot netwerk van kennissen. Student Eline Roskam heeft vooral geleerd dat je netwerken en contacten op veel manieren kunt onderhouden. ‘Ook Hyves is een makkelijke manier om dat te doen. En op een borrel moet je juist op de mensen af stappen die je nog niet kent.’ [EvG]