Nieuw LSVb-bestuur gezocht

De studiefinanciering, de kwaliteit van het onderwijs, studentenhuisvesting. Zomaar een greep uit de onderwerpen waarvoor de vakbond zich sinds 1983 sterk maakt. In eerste instantie door vooral massale demonstraties te organiseren, zoals in de jaren tachtig tegen het onderwijsbeleid van minister Deetman. De nadruk in de belangenbehartiging ligt tegenwoordig steeds meer op het voeren van overleg.

Landelijke gesprekspartner

De LSVb draait op landelijk niveau mee als gesprekspartner in onderwerpen over hoger onderwijs. De organisatie is bijvoorbeeld partner in de Studentenkamer, een officieel overleg tussen het ministerie van Onderwijs Cultuur & Wetenschap en een aantal landelijke studentenorganisaties. Ook voert de organisatie gesprekken met onderwijsinstellingen en overkoepelende organisaties zoals de HBO-raad.

Harde knip

De laatste tijd komt de vakbond regelmatig in het nieuws vanwege het verzet tegen het invoeren van ‘de harde knip’. Studenten moeten eerst het bachelordiploma halen voordat ze mastervakken kunnen volgen. Minister Plasterk wil deze maatregel invoeren zodat studenten beter nadenken over welke master ze willen volgen. Volgens aftredend LSVb-voorzitter Lisa Westerveld leidt de maatregel alleen maar tot onnodige studievertraging.

Het bestuur wisselt ieder jaar de wacht. De LSVb zoekt studenten en net afgestudeerden die een jaar lang zitting willen nemen in het bestuur. Ervaring is niet nodig, je moet wel communicatief sterk in je schoenen staan en overtuigingskracht hebben. De sluitingsdatum voor solliciteren is 23 februari. Kijk voor meer informatie en de specifieke functie-eisen op de website van LSVb.[TK]