Terug naar overzicht

Onderzoek: personeel Avans meer tevreden

Het was een rampjaar, 2005, zei destijds bestuursvoorzitter Harry Koopman. De reorganisatie die in 2004 was ingezet, zorgde voor veel onvrede. De mening over Avans kelderde daardoor binnen één jaar enorm. Werknemers gaven werkgever Avans in 2005 nog maar een 5,8. De reorganisatie is achter de rug en de nieuwbouw, ook een bron van onvrede, is gereed. Avans krijgt dit jaar als werkgever een 7.

Ook de Raad van Bestuur (RvB) is in de achting van de werknemers gestegen, hoewel het nog steeds niet overhoud. In 2005 kreeg de raad een 4,1, nu een 5,6. Sommige academies blijken heel negatief over de Raad van Bestuur te denken. De Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) bijvoorbeeld gaf gemiddeld een 3,8 aan de bestuurders. Uit de cijfers blijkt dat de diensteenheden over het algemeen positiever zijn over de RvB dan de academies.

Directiewisselingen

Het cijfer voor het management van de academies en diensten steeg in drie jaar van een 5,71 naar een 6,62. Maar de verschillen zijn groot. Volgens P&O-onderzoeker Frits de Jong is in deze cijfers terug te zien waar het afgelopen jaren gerommeld heeft. De Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken (DMCS) en de AAFM scoren op dit punt bijvoorbeeld niet goed. Zij kregen respectievelijk een 5,8 en een 5,9. Beide hadden verschillende directiewisselingen in de afgelopen drie jaar. De Pabodirectie krijgt het hoogste cijfer, een 8,1.

De onvrede over de reorganisatie van Avans, waarbij ondersteunende diensten zoals communicatie gecentraliseerd werden, is verdwenen. Maar dat wil niet zeggen dat de werknemers tevreden zijn over de dienstverlening binnen hun organisatie. De cijfers die hiervoor worden gegeven zijn matig. De Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst doet het nog een beste en krijgt een 6,5. DMCS krijgt de slechtste beoordeling, een 5,9. Deze dienst is onlangs gereorganiseerd om de dienstverlening te verbeteren. De academies zijn negatiever over de dienstverlening dan de diensteneenheden.

Belangrijkste verplichtingen

Goed is volgens De Jong, dat blijkt uit de cijfers dat Avans in de ogen van de werknemers beter voldoet aan zijn belangrijkste verplichtingen, dan in 2005. Avans is in de ogen van het personeel bijvoorbeeld beter gaan trainen en opleiden. Maar op een paar ‘klassieke’ onderwerpen blijft de werknemer teleurgesteld, met name over een ‘open en directe communicatie’ en over ‘een passend salaris’.

De opkomst voor de elektronische enquête die dit najaar werd gehouden, viel de onderzoekers tegen. ‘We hadden gehoopt op meer dan vijftig procent’, zegt Frits de Jong van de Diensteenheid Personeel & Organisatie (DP&O) die het onderzoek samen met het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) uitvoerde.  Van de 1723 werknemers die waren aangeschreven, reageerden er 735. Dat was 42,7 procent. De Jong denkt dat dit onder meer komt omdat er capaciteitsproblemen waren bij de verwerking, waardoor het invullen traag ging en doordat de vragenlijst heel lang was. ‘Dat gaan we de volgende keer verbeteren.’  

Zie ook het artikel: Werkdruk bij Avans is hoog [PM]

Meer lezen?