Soebatten om schadevergoeding

Het enige verschil is dat de zaak niet dient bij de Bossche rechtbank, maar op Avans. In de oefenrechtbank leren alle vierdejaarsstudenten Recht hoe het er aan toegaat bij de kantonrechter. Docenten zijn griffier of spelen client, de rechters komen van externe bedrijven: het Juridisch Loket, Achmea Rechtsbijstand en FNV Bondgenoten.

Aansprakelijk

De aansprakelijkheid van de werkgever staat centraal. Haya eist een schadevergoeding voor haar client, die een auto-ongeluk heeft gehad na zijn werk. ‘Het bedrijf heeft de plicht zich als een goede werkgever te gedragen’, vindt zij. Wagener acht haar bedrijf niet aansprakelijk. ‘Het ongeluk ligt niet in de uitoefening van zijn werk, maar buiten de invloedssfeer van de werkgever.’

De rechter geeft de twee partijen de kans om te onderhandelen. Normaal gebeurt dat op de gang, maar in deze oefenrechtbank is een speciale onderhandeltafel ingericht. Wel zo leuk voor de rechter, want die fluistert halverwege al lachend bij de griffier in het oor: ‘Die gaan er niet uitkomen.’ Wagener blijft bij haar standpunt en de onderhandelingen lopen vast.

Ongeval

‘De kern van het verhaal is of het ongeval tijdens woon-werk verkeer is gebeurd of niet. Daar komen jullie niet uit, want de één zegt van wel en de ander van niet’, vat de rechter samen. De studenten krijgen direct hun cijfer, Wagener een acht en Haya een 7,5: ze gaf iets te snel toe bij de onderhandelingen. ‘Jullie voerden de discussie goed, ik miste alleen wat diepgang in die discussie’, oordeelt de rechter.

Opgelucht lopen ze naar buiten. ‘Als je daar zit en de tegenpartij benadrukt iets, dan voel je dat het anders loopt dan je dacht. Ook al ken je de zaak goed’, vertelt Haya. Wagener had de hele nacht geen oog dicht gedaan. Ze wil na dit jaar juridisch adviseur worden en doet haar eindstage bij Achmea. ‘Ik zag steeds de zaak voorbij komen. Bij een tentamen ken je de stof, maar hierbij weet je niet precies hoe het gaat lopen. Toen de andere partij een nieuw argument inbracht, dacht ik: ohjee.’

Docent en gelegenheidsgriffier John Lousberg heeft de zaak verzonnen. ‘Die heb ik zo ontworpen dat er voor beide kanten iets te zeggen valt’, legt hij de studenten uit. ‘Ik zou het hier eerlijk gezegd zelf ook niet weten.’ [EvG]