Stemkastjes: gadget of waardevol?

Zeventien deelnemers telde de bijeenkomst in Breda, de donderdag voor de kerstvakantie. En die kregen allemaal een stemkastje van René van der Burgt, die de workshop verzorgde. Hij is onder meer docent bij ABC. De deelnemers konden meteen aan de slag en ervaren wat je met zo’n kastje kunt doen.

Discussie

Eerste vraag: ‘wanneer werd de GSM-telefoon geïntroduceerd?’ Er zijn drie antwoorden mogelijk. Als iedereen heeft gestemd door A, B of C op zijn kastje in te drukken, wordt door middel van een diagram op het smartboard (elektronisch schoolbord) de uitslag zichtbaar. Hoeveel mensen hebben het goed?

‘Maar waarom laat je studenten niet gewoon hun hand opsteken’, was de reactie van docent Jaap van Omme, van de Academie voor Gezondheidszorg. ‘ABC zoekt naar interactieve manieren om de lessen leuker te maken’, reageerde van Der Burgt. Hij legt uit dat hij zelf tussen de vragen en discussie door de studenten extra informatie aanbiedt, om het onderwerp te verdiepen.

Echte participatie

‘Het zal de studenten zeker aanspreken. Maar ik ziet het toch meer als een gadget dan als een echte onderwijstool’, reageerde docent Fred Cahuzak van de Avans School of International Studies (ASIS). ‘Maar je bent wel duidelijk interactief bezig. De resultaten zijn snel zichtbaar. Als je vraagt om een mening, krijg je op deze manier wel van iedereen een stem’, noemde Marije Markus, LIC-medewerker als voordelen. ‘Je betrekt de hele groep erbij’, vond ook LIC-medewerker Adri Verhoosel. ‘Maar op een knopje drukken, noem ik geen echte participatie’, reageerde Cahuzak.

Het middel is volgens Van der Burgt wel degelijk meer dan een gadget. ‘Je kunt het inzetten om gezamenlijke beoordelingen te houden, bijvoorbeeld over de kwaliteit van een presentatie. Als blijkt dat de ene student een 4 gaf en de andere een 9, kun je daar over discussiëren. Waarom is dat zo?’

Amerika

De stemkastjes kunnen niet alleen gebruikt worden voor evaluaties en om discussie op te weken, maar ook voor nulmetingen. ‘Het geeft natuurlijk geen genuanceerd beeld, maar het is er wel een aanzet voor’, aldus de ABC-docent.  Ook toetsing is mogelijk met de stemkastjes, die gepersonaliseerd kunnen worden. Makkelijk, want dan weet de student meteen de uitslag.  ‘In Amerika krijgen kinderen zo’n kastje cadeau als ze naar de basisschool gaan’, vertelde Van Der Burgt, die uitlegt dat kastjes – ook in Nederland – vooral in het basisonderwijs worden gebruikt.

‘Ik zie dat jou zo handig doen. Maar als het niet werkt, kan het een les ook erg vertragen’, meende Van Omme. ‘Het kost wel wat meer voorbereiding, maar dan komt de souplesse vanzelf’, reageerde Van der Burgt. Je moet het volgens hem ook alleen inzetten, als het zinvol is. Het is slechts een van de tools die docenten kunnen gebruiken in hun lessen.

Vernieuwingsbudgetten

Bij de huidige kastjes die ABC heeft, wordt gebruikt gemaakt van de software van de Smartboard; Notebook. Bij Avans is voorlopig één set met stemkastjes aanwezig. ABC leent die uit, voor zover dat mogelijk is. Volgens LIC-medewerker Jan Snijders is het aan opleidingen zelf om via bijvoorbeeld vernieuwingsbudgetten een set aan te schaffen. Het LIC gaat ook onderzoeken of het gebruik van de mobiele telefoon als stemkastje een optie is. [PM]