In het zogenoemde Avans Consultancy for International Business delen de docenten hun kennis op het gebied van internationaal zakendoen met kleine en middelgrote bedrijven (mkb’ers). Ton Klerks, docent aan de Academie voor Marketing, legt uit: ‘Soms hebben ondernemers een geweldig product dat ook voor een buitenlandse markt interessant is. Maar in tegenstelling tot grote ondernemingen missen mkb’ers de deskundigheid hoe ze die markt moeten aanboren.’
Voor die deskundigheid moet het nieuwe kenniscentrum zorgen. Volgens Klerks kan dit op vele manieren: ‘We kunnen de mkb’ers op allerlei gebieden ondersteunen. Meestal doen we onderzoek, schrijven een plan en geven advies. Maar soms gaat het om het vertalen van een website. Het ligt er maar net aan wat het bedrijf wil.’
Prachtige cases
Het project heeft ook zo zijn voordelen voor de opleidingen verduidelijkt Klerks: ‘Een docent doet de intake bij een ondernemer, maakt op basis hiervan een plan en voert dit uit. Maar het uitwerken van dit plan kan hij overlaten aan studenten of hij kan de studenten hierin begeleiden. Zij doen hierdoor veel ervaring op.’
Maar het is niet het enige voordeel voor Avans volgens Klerks. ‘Het gaat niet alleen om studenten die aan de projecten meewerken. Docenten die op dit gebied deskundig zijn, doen nog meer ervaring op. En het levert prachtige cases op voor je colleges. Zo vloeit alle opgedane kennis terug naar school.’
In het Avans Consultancy for International Business zitten in totaal negen docenten die voor een halve dag worden vrijgeroosterd. Ze zijn afkomstig van de Academie voor Marketing in Den Bosch, de Academie voor Marketing en Business Management in Breda en Avans School of International Studies in Breda. Avans werkt verder samen met de gemeenten Den Bosch en Breda, de Kamer van Koophandel en de kennisinstelling Syntens. [CT]
Punt. Of had jij nog wat?