Nieuw adjunct-directeuren in de maak

Het volgen van het traject is geen garantie dat ze ook meteen adjunct-directeur worden. Ze moeten bij een vacature gewoon solliciteren.

Eerder was er bij Avans ook een groep medewerkers die werd opgeleid tot leidinggevenden, de high potentials. Nu is gekozen voor een iets andere aanpak, omdat in zee is gegaan met  HAN/NDO Interstudie, een adviesbureau voor onderwijsmanagement – en ontwikkeling.

Zelfs academiedirecteuren

Uit het vorige ‘high potential traject’ zijn inmiddels verschillende 'adjuncts' en zelfs directeuren voortgekomen, zoals Liz Chermin van de Academie voor Marketing en Business Management in Breda. Het verschil met nu is dat er toen ook projectleiders opgeleid werden.

De toekomstige managers moeten aan een aantal criteria voldoen om in aanmerking te komen voor het programma. De voorkeur gaat bijvoorbeeld uit naar mensen die al ervaring hebben in leiding geven en een universitaire master op zak hebben. Ook hebben ze allemaal een assessment gehad.

Buiten de academie

Het komende jaar krijgen de deelnemers allerlei opdrachten waarmee zij kunnen werken aan hun leidinggevende capaciteiten. Ze komen elke maand twee dagen bij elkaar. Ook een opdracht op een plek buiten de eigen academie zit in het programma.

Voor het traject waren twaalf plaatsen beschikbaar. Het aantal aanmeldingen was dertien, maar zeven kwamen er niet door de selectieprocedure of ze haakten zelf af.

Wel gekozen zijn: Stefan van Teeffelen van de Academie voor Sociale Studies in ’s-Hertogenbosch, Jeroen Alessie en Hanneke Ariens van de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ), Breda, Marjolein Schooleman en Lidwien Jacobs van de Academie voor Marketing in Den Bosch en Martin Rodenburg van de Academie voor Industrie & Informatica in Den Bosch. [PM]