Nieuwe titels voor hbo’ers

Eén letter verschil dus met de universitaire titels ‘bachelor of arts’ (BA) en ‘bachelor of science’ (BSc). ‘Maar wel een ondubbelzinnig verschil’, zegt de onderwijsminister in Spits: universiteiten hoeven niet bang te zijn ‘dat iedereen zich straks professor kan noemen’.

Wildgroei van titels in het hbo

De eenduidige titulatuur moet paal en perk stellen aan de wildgroei van titels in het hbo – een B Health voor een bachelor fysiotherapie, een B Des voor vormgeving, een BBA voor commerciële economie – en de diploma’s internationaal beter herkenbaar maken. De nieuwe titels sluiten daarom aan op de internationale naam voor hogescholen, ‘universities of applied sciences’ (UAS), schrijft Plasterk in zijn voorstel aan de Tweede Kamer.

‘Grote klasse dat de minister hier werk van maakt’, zegt HBO-raadvoorzitter Doekle Terpstra. ‘Maar we vragen ons ook af of het op deze manier moet. Want de titels BAA en BASc komen in Europa niet voor.’

Geen verwarring

Universiteitenkoepel VSNU vindt het belangrijk dat de nieuwe titels voor hbo’ers ‘geen verwarring veroorzaken tussen wo en hbo-diploma’s’. Volgens de koepel ‘voldoet het voorstel van Plasterk daaraan’.

Een commissie gaat nu toetsen of de nieuwe titels inderdaad ‘beter bruikbaar’ zijn in het buitenland, en of ze het binaire onderscheid tussen wo en hbo niet ondermijnen. Begin april brengt de commissie advies uit. [IB/HOP]