De minor is de afgelopen weken voor het eerst uitgevoerd. Het beste verhaal kwam – erg traditioneel – in boekvorm. Beetje jammer, vond docent Kim Bergmans. ‘Ik had toch meer interactieve manieren verwacht om een verhaal te vertellen. Een enkeling gebruikte cd’s of posters om het aan te kleden. Maar misschien is dit wel een goede tegenhanger voor al het digitale dat we doen.’
Een tien
Peter Dackers kreeg een tien voor zijn boekje ‘Blind Vertrouwen’. Dat was geïnspireerd door Alice in Wonderland en gaat over een meisje, dat door een spin meegenomen wordt de insectenwereld in. ‘Dat ben ik met mijn eigen fantasie gaan vermengen’, zegt hij. ‘Een tien had ik nog nooit gehaald op Avans’, lacht hij. Die staat wel lekker op zijn eindlijst.
Dankzij het vak Storytelling, dat studenten al eerder in de opleiding krijgen, was zijn interesse in het opbouwen van verhalen gewekt. ‘Veel CMD’ers zijn geïnteresseerd in gamen en daarin staat ook een verhaal centraal. Bedrijven maken hun product ook op die manier interessant, kijk naar het imago van Harley Davidson. Daar zit een verhaal achter.’
Dackers koos de namen van zijn personages specifiek uit, kijkend naar de betekenis ervan. Hij onderzocht zelfs welk lettertype lekker wegleest. ‘Dat viel kennelijk in de smaak.’ De dialogen waren zijn sterkste punt. ‘Ik heb geen alinea’s met uitgebreide beschrijvingen. Het boek bestaat voor 70 procent uit dialogen. Die heb ik geprobeerd zo leesbaar mogelijk te maken.’
Interactieve verhalen
Tegenover het traditionele sprookje, stonden meer interactieve verhalen. ‘Simoon’ van Hester Naaktgeboren gaat over een vrouw die zwanger is, maar niet weet van wie. De lezer bepaalt daarin de keuzes die de hoofdpersoon maakt. Ivon van de Aker schreef haar verhaal over een meisje dat op zoek is naar haar droomprins in dagboekvorm. Sabrina Verwaal maakte een luisterboek. In ‘Zo is het gegaan’ hoor je de ontvoering van een kind vanuit drie verschillende perspectieven. [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?