‘Fijn dat er niet veel voetbalfans in de collegezaal zitten’, begint Mommers zijn gastles na weinig opgestoken vingers. ‘We gaan het niet hebben over voetbaluitslagen en sportieve prestaties, maar over NAC, een Betaald Voetbal Organisatie, als bedrijf.’
Ranglijst en omzet
Wat volgt is een relaas over begrotingen, merkwaarde en de samenhang van de plaats op de ranglijst met de omzet. ‘Aan het begin van het jaar worden door alle clubs de begroting gepresenteerd’, zegt Mommers.
‘Aan het einde van dat seizoen staan de voetbalclubs ongeveer op dezelfde manier op de ranglijst. Soms zijn er uitzonderingen, maar meestal komt het overeen. Een uitschieter, zoals NAC die vorig jaar de derde plaats haalde, is eigenlijk niet mogelijk. Alleen al daarom kan NAC nooit landskampioen worden.’
Traditioneel bedrijf
De derdejaarsstudenten van de Academie voor Deeltijd in de collegezaal volgen het thema Bedrijfskunde. ‘Eigenlijk is NAC gewoon een traditioneel bedrijf, met een platte organisatiestructuur’, vertelt Mommers. Vervolgens vertelt hij over de structuur, het Avondje NAC en de omzet die de club maakt en waaruit deze bestaat. Sponsoring is de grootste inkomstenbron. ‘We streven naar een stijging van veertig procent ten opzichte van nu in sponsorgelden. Dat komt neer op tien miljoen.’
Heeft NAC dan geen last van de crisis, klinkt het uit de zaal. Volgens Mommers is dit niet het geval. ‘We moeten voorzichtig zijn met het aangaan van verplichtingen, maar de impact zal niet zo groot zijn.’
De tegenstander afschrikken
Dat is fijn voor NAC, want een ‘nieuw’ stadion staat op de planning. Mommers laat een model zien, met de ‘doos’ die om en op het huidige stadion wordt gebouwd.
‘Uiteindelijk zal 25.000 man in dit stadion passen dat een afschrikbeeld moet zijn voor onze tegenstanders. Als we ’s avonds thuis spelen zie je een zee van licht boven het stadion. Tegenstanders moeten eerst door de colonnade en het licht. Dat moet hopelijk afschrikken.’ [MK]
Punt. Of had jij nog wat?