Terug naar overzicht

Om drie uur ’s nachts toetsen maken

Het LIC maakte daarbij bekend dat er vanaf 20 maart een ‘lockdown’-browser beschikbaar is voor de digitale toetsen. Dat wil zeggen dat studenten geen andere vensters op hun computer meer kunnen openen, als ze een toets aan het maken zijn. Dat verhindert ze om antwoorden op te zoeken via internet.

Docent Edwin Melis, van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu, kwam voor de bijeenkomst over uit Breda. De laboratoriumopleidingen blijken regelmatig gebruik te maken van de digitale toetsingsmogelijkheden. Voor tien aanwezigen liet hij zien hoe je een toets in elkaar zet en wat je ermee kunt doen.

Meteen cijfers zien

Docent Melis begint zijn werkcolleges vaak met een korte toets op Blackboard. ‘Het grote voordeel is dat studenten meteen hun cijfers zien. Aan de hand van die score weet ik bovendien wie de stof wel of niet begrepen heeft.’ Ook bij niveautoetsen gebruikt hij Blackboard. ‘Die bestaan uit meerkeuzevragen, dus dat gaat makkelijk.’

In de toekomst kan hierin ook gebruik worden gemaakt van filmpjes. ‘Dan kun je zeggen: zet het filmpje stil op vijf belangrijke momenten. Daarbij vraag je uitleg waarom dat moment belangrijk is. Of bij sociale studies kun je dan vragen stellen als: waar escaleert dit gesprek?’

Zijn visie is vooral om studenten via de tussentijdse toetsen in Blackboard aan de gang te houden. ‘Ze kunnen de stof leren en de toetsen maken wanneer ze willen. Soms komt er om drie uur ’s nachts een resultaat binnen. Ik moet er niet aan denken om dan een toets te gaan maken, maar het kan.’

Studiepunten

‘Chemisch rekenen en toetsen voor studiepunten doen we niet via blackboard’, zegt hij er meteen bij. ‘Bij rekenvragen willen we de uitwerking van de sommen zien en niet alleen de antwoorden. Voor grote toetsen voor meer dan honderd studenten, hebben we niet genoeg computers.’

Handig is dat studenten hun antwoorden op de toets per vraag kunnen opslaan. Als de computer dan vastloopt, kunnen ze gewoon verder waar ze zijn gebleven. [EvG]

Meer lezen?