‘Iets anders dan Afrikaanse kindjes op tv’

Niet de bekende sporters, maar de kinderen in arme landen zijn de helden bij het idee van de studenten. ‘Iedereen draagt sportshirts. Het leek ons leuk als die niet van sporters zijn, maar van Afrikaanse kinderen’, legt kunststudent Pieter Vermeulen uit.

Samen met Kaspar van Leek en Joost van Dorst van de Akademie voor Kunst & Vormgeving | St. Joost in Breda verzon hij een marketingstrategie voor Right to Play. Als donateur van deze organisatie krijg je een echt voetbalshirtje met de naam en leeftijd van je kind erop. Op de website van Right to Play krijg je een profiel, waarop je het kind kunt volgen. Je ziet precies wat hij met je geld kan doen. Er komen regelmatig updates met foto’s of filmpjes.

Met iets nieuws komen

‘We wilden met iets nieuws komen. Niet weer een zielig kijkend Afrikaans kindje’, verklaart Vermeulen. Doel van de opdracht was naamsbekendheid voor de stichting Right to Play en donateurs werven. De studenten wonnen voor hun creativiteit in interactieve communicatie een SpinAward.

‘We hebben een zilveren ring en een bokaal gehad en onze namen zijn bekend. Dat is leuk, maar we gaan nu met de directeur van Right to Play rond de tafel. Die willen het winnende plan ook uitvoeren’, zegt Vermeulen verguld. ‘Dat is helemaal leuk, want je hebt het toch voor hen verzonnen.’

Gewoon proberen

De jury vond het plan kloppen in alle opzichten. ‘We linken een krantenartikel, online community en de shirts die gedragen worden aan elkaar’, meldt Vermeulen. Kritiek had de jury ook. Hoe zijn de mannen van plan om hun initiatief uit te voeren, vroeg zij zich af. ‘Dat is voor ons ook nog spannend. We gaan met de opdrachtgevers praten en op kleine schaal is het te organiseren. We gaan het gewoon proberen.’ [EvG]