‘Dit leer je niet op Avans’

‘Altijd beginnen met een waterschild. Voor je eigen veiligheid’, roept brandweerman Henk de Jong. Hij is instructeur bij de cursus Bedrijfshulpverlening (BHV). De brandweer Midden- en West-Brabant gaf gistermiddag de cursus brandbestrijding aan zes Avansstudenten Integrale Veiligheid uit Den Bosch en acht mensen uit het bedrijfsleven.

Brandweerslang

‘Zo snel is een brandblusser leeg’, toont instructeur Henk aan. Het vuur is nog niet eens uit, maar het blusapparaat kan al worden weggegooid. Ze mogen verder blussen met een brandweerslang. Die heeft twee standen: de harde straal en het waterscherm. ‘Ga maar een beetje door de knieën’, zegt Henk tegen tweedejaars Lotte Prevoo. Dat doet ze moeizaam. ‘Beneden is het wel veel minder warm’, merkt ze.

De groep krijgt op het brandweerterrein in Tilburg verschillende branden te zien én te bestrijden. Brandende olie blussen met water, zit er niet in. Het klasje krijgt een poederblusser. Werkt een stuk beter dan water, ondervinden ze. ‘Maar het brengt veel meer schade met zich mee’, legt tweedejaars Stijn Bardie uit.

Mooi meegenomen

Nee, zelf wil Stijn niet bij de brandweer. Daar verandert de ervaring met de blusapparaten niets aan. Maar de cursus BHV is alvast mooi meegenomen. De tweedejaarsstudenten blijven tot in juni de BHV-cursussen volgen. Ongeveer zestig van de negentig tweedejaars hebben zich ingeschreven.

Avans betaalt mee aan de cursus die 385 euro kost. Zelf moeten de studenten er nog honderd euro insteken. Of ze moeten ook een goede deal kunnen sluiten met het bedrijf waar ze hun bijbaantje hebben. Waarom betalen ze dat bedrag? ‘Dit leer je niet op Avans. Terwijl het wel belangrijk is om te weten waar je het de hele tijd over hebt met rampenplannen’, vindt Stijn.

Hoge vlammen

De studenten waren toe aan de praktijk. ’s Ochtends hadden ze theorielessen gehad. Het ging over ontruimingsplannen en vluchtwegen. ‘Dat hebben we op school al veel gehad’, zegt Renée von Berg. Voorafgaand aan de twee cursusdagen hebben ze allemaal een boek over BHV doorgelezen. ‘Als je dat één keer doet, dan weet je het’, zegt Stijn.

De eerste cursusdag was gevuld met EHBO en reanimatie. Brandbestrijding op de tweede dag vinden ze toch wel een stuk interessanter. Na het blussen mochten de helmen en laarzen weer uit. Op naar de toets: dertig multiple choice vragen. ‘Dat is een eitje’, voorspellen de Avansstudenten. [EvG]

Zie ook:

Eerste studenten leren brand blussen – 27 maart 2009