Door toneel debat op gang brengen

‘Dames en heren, allereerst gaan we allemaal even staan om op te warmen’, roept de presentatrice door te microfoon. ‘Billen aanspannen, ogen dicht en rustig ademhalen.’ De medewerkers van de Academie voor Deeltijd hebben een goede warming-up nodig, voordat ze het theater Afspraak = Afspraak bekijken.

Wie ruimt rotzooi op?

Drie korte toneelstukjes over herkenbare situaties bij Avans passeren de revue. Allereerst: wie ruimt de rotzooi op in de kantine en moet je er als docent iets van zeggen als studenten spullen laten liggen? Ja, zegt de meerderheid van de zaal, maar op welke manier is lastig.

Tweede voorbeeld. Een student komt bij een docent vertellen dat haar hond is overleden. Helaas gaat het haar niet lukken om op tijd het werkstuk in te leveren. Moet een docent daar begrip voor hebben of is afspraak ook echt afspraak?

Nu is de zaal meer verdeeld. De situatie is herkenbaar, maar moeilijk te beoordelen. Tenslotte twee docenten die aan het tennissen zijn. De één heeft een vaste aanstelling bij Avans, terwijl de andere docent als freelancer werkt. De vraag is: moet een college te allen tijde doorgaan? Ook als de freelance docent een heel belangrijke klus heeft voor zijn ‘hoofdbaan’? Wederom discussie. Sommige docenten waren van mening dat een uitzondering een keer moet kunnen. Anderen meenden, college gaat altijd door.

Debat op gang brengen

Afspraak = Afspraak is een experiment dat vanuit het Meerjarenbeleidsplan wordt vormgegeven. Cees van Dongen, projectleider van de werkgroep Aandacht voor het Alledaagse waar dit experiment onder valt, bekijkt of dit een goede manier is om het debat op gang te brengen. ‘Je kunt het over deze zaken ook hebben door tijdens een studiemiddag stellingen voor te leggen, maar dit is ook een manier.’

Van Dongen wil graag ook nog een dergelijke sessie houden bij een voltijdacademie. ‘Vervolgens kunnen we bekijken of en hoe we dit middel vaker in moeten zetten.’ [MK]