Terug naar overzicht

‘Onderwijsdag nu al een succes’

15.20 Internet: Levensgevaarlijk?

Internet zit vol gevaren. Althans als we Michiel Leenaars, directeur van het toonaangevend bedrijf op internetontwikkeling NLnet, moeten geloven:  ‘Veel mensen zijn bang voor krokodillen terwijl er per jaar slechts twee mensen door deze dieren om het leven komen. Tegelijkertijd worden 78 mensen ieder jaar geëlektrocuteerd door hun broodrooster. Je moet het gevaar dus op waarde leren schatten. En dat doen veel mensen met internet niet.’

‘Wanneer je op een webpagina komt geef je de eigenaar van de site heel veel informatie,’ vervolgt Leenaars, ‘Hij kan daardoor zo’n beetje alles met jouw computer doen. In feite geef je een willekeurige man op straat jouw huissleutel. Voor je het weet, klik je ongemerkt ieder dag 1000 keer op een reclamebanner. En dat is nog redelijk onschuldig. Maar op internet zitten veel grotere gevaren dan virussen of worms.’ [CT]

14.30 uur Studenten leren van elkaar

Peertutoren zijn studenten die als tutor fungeren voor hun studiegenoten. Cheran Bakker, tweedejaars Small Business & Retail Management in Den Bosch, is tutor van zijn klasgenoot Nick Bolkow en vertelt in deze video hoe dat gaat. [CT/EvG]

14.15 uur Open Source is de toekomst

Systeembeheerders zijn de gevangenen van softwarefabrikanten, zegt Jan Willem Broekema, voorzitter van Internet Society-NL.

Broekema zegt in zijn lezing bezorgd te zijn over de kennis van hedendaagse systeembeheerders. ‘Ze kennen setup en install en leunen verder op helpdesks en forums.

’Open source heeft daarom de toekomst, denkt Broekema. Kennis wordt gedeeld en iedereen kan informatie toevoegen. Open source heeft niet alleen invloed op software. ‘Het betekent ook een verandering in de organisatiestructuur van een onderneming’, zegt Broekema. Er wordt niet meer vanuit de top geregeerd, iedereen kan meedenken. [AR]

14.00 uur Xplora komt met pitstop voor laptops

Ondersteuning en een kluisje voor je laptop: vanaf volgend jaar is het mogelijk in Xplora. Dat presenteerde op de onderwijsdag een laptop-service, de 'pitstop'. Marijn van Mourik, eerstejaars Bedrijfskundige Informatica in Breda, is bij het opzetten van deze dienst betrokken. 'We krijgen een balie in Xplora, waar ook kluisjes voor laptops komen te staan.'

Daar worden gratis softwareprogramma's verstrekt en technische hulp geboden. 'We lossen de problemen van studenten met een laptop op.' Ook de kluisjes zijn gratis. 'Als je je laptop in het kluisje zet, wordt hij meteen opgeladen', aldus de student. [EvG]

13.00 uur CSY

Studenten beveiligen hun laptop slecht, merkten ze bij Surfnet. Met de campagne Cybersave your identity (CSY) willen ze studenten, en ook docenten, daar alert opmaken. Veel gebruikers doen er niks aan, terwijl de maatregelen eigenlijk simpel zijn: een firewall installeren, je wachtwoord voor jezelf houden en back-ups maken.

Surfnet is onderdeel van ICT-dienstverlener voor het hoger onderwijs en onderzoek. De organisatie vraagt op de onderwijsdag van Avans ook aandacht voor de onderzoekspoot die het bedrijf heeft. Die kunnen ze inzetten om ICT-faciliteiten voor lectoren te bieden. Bijvoorbeeld een centrale plek om artikelen te publiceren.

Ook Surfspot, de winkel van Surf, is vandaag aanwezig. Hier kunnen studenten en docenten voordelig software en tegenwoordig ook hardware kopen. [PM]

12.45 Speeddaten met docenten

Studenten Sociale Studies uit Breda laten zien hoe docenten met hen kunnen communiceren. Het gaat dus over een hele nieuwe dimensie van speeddaten. Studente Danielle Schuitvot legt in deze video uit hoe digitale snufjes als Hyves en MSN van pas komen in hun contact met begeleiders. [CT/EvG]

12.15 Video's fabriceren in een handomdraai

Tussen de ICT-gerelateerde stands staat ook Mels Borburgh. De vierdejaarsstudent Informatica geeft workshops over het programmeerprogramma Alice. Borburgh legt uit: ‘Dit is een programma waarmee je door wat sleep- en plakwerk heel gemakkelijk een filmpje in elkaar zet. Je hoeft dus geen verstand te hebben van allerlei moeilijke programmeertaal.’

Alice wordt daarom vooral gebruik gemaakt om eerstejaars ICT de beginselen van het programmeren bij te brengen. Maar volgens Borburgh is het programma voor meerdere studenten interessant: ‘Je zou met Alice bijvoorbeeld ook een instructievideo kunnen maken voor verpleegkundigen om iets visueel uit te leggen.’  [CT]

12.00 uur Avans massaal aan het twitteren

‘Biepmiepleen’, ‘Martine_Xplora’, ‘Babsje’ en ‘Rogiertje’ zorgen er vandaag voor dat medewerkers van Avans zich massaal aanmelden op twitter.

‘Eigenlijk best leuk’, zegt Ineke Toten over Twitter. ‘Maar als ik dat de hele dag moet  bijhouden, heb ik het gevoel niet meer aan mijn werk toe te komen.’

Toten is niet de enige Avansmedewerker die uitleg krijgt over Twitter. Het aantal Avansmedewerkers dat zich na het volgen van de workshop inschrijft bij de netwerksite,  is direct te zien op de ‘twitterwall’ . Hierop komen alle twitterberichten binnen die gaan over de onderwijsdag. [AR]

10.00 uur Opening door Frans van Kalmthout

De buitenwereld heeft volgens Van Kalmthout geen idee van hoe het huidige onderwijs eruit ziet. ‘Ze hebben een verstold beeld.  Dertig jaar geleden was de overheadproject dé onderwijsvernieuwing. Tien jaar geleden was de digitale leeromgeving nog voor hobbyisten. ’ 

Voor de huidige generatie studenten is web 2.0 het dagelijks leven. ‘Internet is niet langer een intelligente database, maar een medium waar je op kunt reageren, je kunt informatie toevoegen, zoals op wikipedia. Er zijn sociale netwerken als hyves en twitter.’ Het onderwijs moet daarop inspelen, vindt de bestuurder.

Het thema van de Avans Onderwijsdag is dan ook ‘leeromgeving 2.0’, met allerlei lezingen en demonstraties van ICT- en mediadeskundigen. Het was volgens Van Kalmthout bij aanvang al een succes, omdat er meer dan duizend bezoekers  bij de aftrap om 10.00 uur aanwezig waren. ‘Voorheen kwamen er op deze dag tussen de driehonderd en vierhonderd mensen af.’ [PM]

Punt doet ook verslag via twitter. Foto's van het evenement zijn te bekijken op Flickr .

 

Meer lezen?