Studenten zien doemscenario voor opvang

De tweedejaarsstudenten Bedrijfseconomie en Accountancy uit Den Bosch hebben veel complimenten over het artikel ontvangen. ‘Leuk om mee te maken, en goed op het cv van een tweedejaars’, zegt student Jeroen de Pijper.

‘Accountancykantoor BDO had deze opdracht voor ons. Het toekomstperspectief voor de kinderopvang was nog helemaal niet in kaart gebracht’, zegt student Marcel van Orsouw. Samen met Saskia Beerens, Suzie Borgmeijer, Joyce van Korven en Monique Bouter deden zij het onderzoek.

Meer betalen

Met jaarrekeningen van bestaande organisaties hebben ze de gevolgen van de kabinetsplannen voor volgend jaar voor de kinderopvang berekend. De overheid wil vanaf 2010 bezuinigen, de vergoeding aan de opvangcentra wordt bevroren. Normaal ging die met de inflatie mee. Dit heeft schokkende gevolgen. ‘De omzet loopt terug, terwijl de kosten stijgen. Dan gaat het dubbel zo hard’, merkt Van Orsouw.

De centra krijgen het vanaf komend jaar zwaar. Ouders die meer moeten gaan betalen aan de opvang, haken af. ‘Dan zijn ze geneigd minder te werken of de kinderen naar opa en oma te brengen’, zegt Van Orsouw.

Negatief resultaat

De Pijper: ‘De centra worden puur afhankelijk van het geld van de ouders. Best schokkend is dat dat kan leiden tot een negatief resultaat op de jaarrekening. Eén bedrijf ging van 90.000 euro winst naar bijna tienduizend euro verlies.’

De organisaties krijgen dus flinke klappen, blijkt uit de berekeningen van de studenten. ‘Maar de grote bedrijven hebben wel een goede buffer. Ze kunnen makkelijker een vestiging sluiten’, zegt Van Orsouw.

Meer innoveren

Het zal vooral lastig worden voor de kleine centra. De Pijper: ‘Daarvan zijn er tussen de veertig en vijftig in Den Bosch. Er is veel personeel per kind nodig, dat is wettelijk geregeld. De kosten groeien en de overheid geeft minder geld.’ Als aanbeveling noemen ze dat de centra kunnen innoveren om aantrekkelijker te worden dan de concurrentie. ‘Ze kunnen zich onderscheiden met profielen in muziek of sport.’ [EvG]