Wie brengt crimineel tot stoppen?

Hoe ervaart de criminele jongere de hulpverlener. Daar gaat het om in het onderzoek van de docenten. ‘We willen weten wat de jongeren belangrijk vinden en wie hun wist te raken. Misschien levert het tips en trucs op’, legt Geenen uit.

Daarbij kijken ze niet naar de straf of de vorm van criminaliteit. ‘Ook of ze nog wel of niet meer crimineel zijn, maakt niet uit. We willen weten wat volgens hen kan helpen bij hun proces om daarmee te stoppen.’

Gestimuleerd worden

De focus ligt op wat volgens de jongere belangrijk is in de houding van hulpverleners; dáár willen de onderzoekers achter komen. ‘Ze zitten in een proces. Het gaat om hoe ze gestimuleerd worden’, zegt Geenen.

In Nederland is er nog nauwelijks gekeken naar dit proces van stoppen met criminaliteit, het zogeheten ‘desistance from crime’. ‘Er wordt wel gekeken naar recidive en criminele carrières, maar niet naar het proces van stoppen op zichzelf’, schetst Geenen.

Interviews

Drie deeltijdstudenten Social Work helpen met de interviews met jonge (ex-) criminelen. ‘Het is voor ons als school een mooie manier om de studenten bij het onderzoek te betrekken. Wij hebben het geluk dat er binnen Avans studenten zijn, die al met deze jongeren werken.’

Voor de zomer willen de docenten de interviews afronden. Tijdens een lunchbijeenkomst van het Expertisecentrum Veiligheid op 3 december presenteren de docenten resultaten van hun onderzoek. [EvG]

Het Expertisecentrum is nog steeds op zoek naar interviewkandidaten. Wie in zijn netwerk een (oud-) delinquent heeft en zijn medewerking aan het onderzoek wil verlenen, kan mailen naar: stoppenisafzien@hotmail.com.