Terug naar overzicht

Grote bedrijven hebben kleintjes nodig

Grundel staat twee dagen in de week voor de klas en geeft vakken als statistiek en bedrijfseconomie. De andere werkdagen spendeert ze achter haar bureau bij de Universiteit van Tilburg. Ze is aan het promoveren op de speltheorie.

Wie betaalt wat

‘Deze theorie geeft inzicht in de onderhandelingspositie die bedrijven ten opzichte van elkaar hebben’, legt Grundel uit. Bijvoorbeeld bij de aanleg van een nieuw kanaal, zo illustreert zij. ‘Stel dat daar naast een groot bedrijf als Corus of DSM ook twintig kleine bedrijven profijt van hebben, hoe bepaal je dan wie wat betaalt.’

Vanuit Avans is verzocht om de speltheorie concreet te maken. ‘Vanuit het lectoraat Innovatief Ondernemen willen we proberen de speltheorie zo te maken dat die toepasbaar is voor kleine bedrijven.’

Trainingsmateriaal

Grundel, oud-student Bedrijfseconomie in Den Bosch, is in januari begonnen en heeft nog een lange weg te gaan voor ze klaar is. ‘Het is een heel proces. Ik wil eerst in kaart brengen waar behoefte aan is bij studenten en beginnende ondernemers. Daarna zal ik trainingsmateriaal ontwikkelen dat aansluit bij die behoefte.’

Het lesmateriaal zal er niet uit gaan zien als een formule die (aspirant)ondernemers uit hun hoofd moeten leren. ‘Het zal een model worden dat ondernemers snappen en kunnen hanteren. Via het model kunnen ze meer uit een onderhandeling halen. Ze zullen er door inzien dat een grote ondernemer als Albert Heijn ook kleinere bedrijven nodig heeft. Wanneer je dat inziet, ga je veel sterker aan de onderhandelingstafel zitten.’ [AR]

Meer lezen?