Rwandese vrouwen in Stiltegebied

De portretten zijn van vrouwen die slachtoffers zijn van het seksuele geweld tijdens de genocide in Rwanda, vijftien jaar geleden. De foto's, afgedrukt op linnen, zijn van de Canadese kunstenaar Samer Muscati. Met deze foto-expositie wil de Stichting Mukomeze aandacht vragen voor deze vrouwen, die door de stichting financieel worden gesteund om hun leven weer op te pakken. Er hoort ook een boek bij – The Men Who Killed Me – met daarin zeventien getuigenissen van slachtoffers.

Honderd dagen

Mukomeze reist met de expositie honderd dagen door Nederland, net zolang als de genocide in Rwanda heeft geduurd. De aftrap was op 7 april op de Universiteit van Tilburg. Die dag was het vijftien jaar geleden dat de genocide begon.

De voorzitter van Mukomeze, Anne-Marie de Brouwer, geeft tijdens de opening een inleiding over het seksuele geweld tijdens de genocide in Rwanda. Daarna wordt een van de getuigenissen uit het boek voorgelezen. Nicolle Sommers, secretaris van de stichting en docent bij de Juridische Hogeschool, sluit af met uitleg over het werk van de stichting.

Djembéband

Voorafgaand en na afloop is er een optreden van de djembéband Djemabasa.
De opening vindt plaats in de ruimte náást het Stiltegebied, in de kelder van het Avansgebouw aan de Hogeschoollaan in Breda (ingang via de trap naast het Grand Café). Het is mogelijk om tijdens de opening het boek te kopen. Ook de foto's op linnen worden te koop aangeboden.

De expositie wordt georganiseerd door de werkgroep Stiltegebied in samenwerking met de redactie van Punt.  Wie de opening wil bijwonen, kan zich aanmelden bij: pha.merkx@avans.nl. [PM]

Meer informatie over de Stichting Mukomeze: www.mukomeze.nl en www.menwhokilledme.nl.