Studenten ondervragen probleemjongeren

Het expertisecentrum hoopt hierdoor met aanbevelingen en strategieën te komen om meer jongeren te laten deelnemen aan jongerenwerk. In verschillende steden zijn de Avansstudenten aan het werk, zoals in Dordrecht. Daar zorgen meisjes van veertien tot zestien jaar voor de grootste overlast.

Taakstraffen voor geweldpleging

‘Ze leven buiten: roken, drinken, lawaai en rotzooi maken. Sommigen hebben eerder taakstraffen gehad voor geweldpleging in het verleden. Zelf vinden ze niet dat ze overlast veroorzaken’, legt student Anouk Geurt uit.

De studenten moeten inzicht krijgen in welke aspecten voor de jongeren motiverend of demotiverend zijn. Door de beleving van de jongeren centraal te stellen, kan het expertisecentrum kijken wat er werkt.

Naar de kermis

Het interviewen van de meiden viel niet mee. Daar waren ze niet erg happig op. Ook al was ze een iPod beloofd. Geurts: ‘Ze belden steeds af op het laatste moment. Eén keer met als reden dat ze naar de kermis gingen. Toen gingen wij ook en hebben we ze daar in een auto geïnterviewd.’

Niet gemotiveerd

Een voorlopige conclusie is dat de meiden in Dordrecht de jongerenwerker teveel als een vriend zien. Geurts: ‘Ze gaan met hem mee zwemmen en hebben zo voordeel van hem. Maar ze worden door de activiteiten niet gemotiveerd om hun gedrag aan te passen.’ [EvG]