Te weinig kamers voor eerstejaars

Dat blijkt uit een onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) onder 1625 studenten. De eerstejaars gaven verder aan dat ze gemiddeld 132 dagen aan het zoeken waren. Volgens de LSVb illustreert de hoge kamernood dat het beleid op studentenhuisvesting faalt. De vakbond vindt dan ook dat er aan een structurele oplossing moet worden gewerkt.

Reistijden

Het onderzoek wijst verder uit dat thuiswonende studenten omwille van de reistijden op zoek gaan naar een studentenkamer. Maar het bemachtigen van een kamer is in de meeste studiesteden echter niet zo gemakkelijk. Gemiddeld moeten Nederlandse studenten namelijk 116 dagen wachten voordat zij een kamer hebben gevonden.

De LSVb verwacht dat het aantal eerstejaars zonder kamer komend najaar nog verder stijgt. Volgens Lisa Westerveld, voorzitter van de LSVb, wordt er in veel steden te weinig rekening gehouden met de groeiende studentenpopulatie: ‘Wij roepen bij deze gemeenten op om snel actie te ondernemen zodat de volgende generatie studenten wel over genoeg fatsoenlijke woonruimte kan beschikken.’ [CT]