Cradle to cradle bouwen nog niet haalbaar

Cradle to Cradle wil zeggen dat alle gebruikte materialen kunnen worden hergebruikt. De bouw compleet demontabel is en dat energiestromen gerecycled worden.

Martijn Habraken en Bert van Oorschot, vierdejaarsstudenten Bouwtechisch Ontwerp in Tilburg, onderzochten of het mogelijk was om het nieuwe bedrijfspand van Imtech in Eindhoven op basis van Cradle to Cradle te bouwen. Gisteren presenteerden zij hun conclusies.

Innovatieve ideeën

De studenten kwamen met een aantal innovatieve ideeën zoals schuifpanelen voor de ramen om te voorkomen dat ’s nachts de warmte uit het gebouw verdwijnt. Ook opperden zij het plaatsen van een serre tussen het kantoor en de bedrijfshal. Deze serre zou kunnen zorgen voor de verwarming (zonnepanelen), luchtverversing (planten in de serre) en filteren van water (aanbrengen van een filter en een waterreservoir).

Toch is de conclusie dat deze manier van bouwen momenteel nog niet mogelijk is. Zo is er bijvoorbeeld nog geen goed alternatief voor beton, waar de fundering van gemaakt wordt. Een andere bijkomstigheid dat bij Cradle to Cradle bouwen veel hout wordt gebruikt. Als iedereen dit gaat doen ontstaat er op korte termijn een tekort aan hout.

Rendement

Cradle to Cradle bouwen is ook erg duur, zo hebben de studenten berekend. Het rendement zou maar 5,2 procent zijn. Dat is 3 procent lager dan het rendement dat investeerders nu verwachten op een gebouw.

Er moeten dus nog meer en goedkopere alternatieven komen voordat Cradle to Cradle bouwen echt massaal overgenomen kan worden door de bouwwereld. [AR]