Roepen, blazen en stampen bij CMD

Groep zes van basisschool de Zandberg uit Breda was uitgenodigd om de interactieve installaties van studenten uit te testen. En daarom móésten de kinderen wel roepen, blazen en stampen. Daarmee zetten ze de machines in werking en konden ze leren hoe graphic design werkt. Dat was precies de reden waarom het Graphic Design Museum CMD’ers had ingeschakeld.

Zelf dvd-hoesjes maken

‘Nee, nog even dit afmaken!’, roept het meisje dat als laatste van de klas bij een apparaat staat. Haar klasgenootjes staan al te wachten in het trappenhuis van de Lovensdijkstraat. Zij is nog volop bezig om zelf een DVD-hoesje te maken van een filmtrailer. Pas als ze klaar is, rent ze snel weg.

Tweedejaarsstudent Frederic Luksemburg heeft de installatie gemaakt en lacht hartelijk om het succes. ‘Ze vinden het wel leuk, geloof ik.’ Het was nog een hele klus om de trailers zo te bewerken, dat de kinderen losse elementen eruit kunnen slepen voor hun hoesje. ‘Maar één groepslid kende die techniek. En we wilden het wel netjes doen, dat het er niet slordig uit zag.’

Driftig schuiven

‘Hoe moet dit?’ roept een meisje naar student Rik Dijkhoff. Maar nog voordat hij haar kant uit komt, is het meisje al driftig in de weer met de schuifknoppen. Ze moet logo’s in de juiste kleur zetten. ‘Sommige kinderen hebben er geen geduld voor, maar één meisje heeft wel vier rondes gespeeld’, zegt Dijkhoff.

De student had voor de opdracht vijf leerlingen van de basisschool geïnterviewd. Daaruit bleek dat de kinderen vrijwel automatisch de kleur van elk logo konden opnoemen. ‘Kinderen zijn daar heel onbevangen in, die weten het zo. Terwijl volwassenen goed moeten nadenken. Eén kind wist alle kleuren van het logo van Google in de goede volgorde te noemen! Ze zijn heel visueel ingesteld.’

Rietjes blazen

Een paar jongens hangt voorovergebogen in een wensput. ‘Róóód!’, roepen ze om het hardst. Door de kleuren te roepen, moeten ze ervoor zorgen dat de lampen in de put dezelfde kleur krijgen als een lamp die erboven hangt. Als de opdracht geslaagd is, klinkt een muziekje en komt de volgende kleur.

Even verderop staat een groepje kinderen in enorme rietjes te blazen. Zo moeten ze het logo van Lays chips op de goede plek blazen. Bij de Design-o-Matic leren ze hoe een poster uit verschillende onderdelen wordt opgebouwd.

Aan het eind van de middag gingen de kinderen op school nog bespreken wat ze gezien en geleerd hebben. ‘Als ik ze tenminste allemaal meekrijg’, fronst juffrouw Gaby de Haan. De Avansstudenten krijgen nog van het Graphic Design Museum te horen of één van hun werken een plaats krijgt in het museum. Dijkhoff: ‘Maar het leukste is dat we nu de feedback van de kinderen hebben.’ [EvG]