Terug naar overzicht

Zombies liquideren en games beoordelen

Bertjan Wanders kijkt toe hoe één van de andere studenten zich vermaakt met het door zijn groep ontworpen spel. Wanders en co. hebben een shooter, een schietspel, ontwikkeld waarin je met een vliegtuig je tegenstanders neerknalt: ‘Maar het meest bijzondere aan ons spel is dat je terug kunt in de tijd. Dan je de acties terug die je net hebt gemaakt en kun je tegelijkertijd in het heden schieten.’

Vertrouwds

Het hele proces begint met een concept, legt Wanders uit: ‘Je moet jezelf eerst afvragen wat voor soort spel je wilt maken. Wil je een shooter ontwerpen of juist een strategiespel of adventure? We kozen uiteindelijk voor een shooter. Die spelen we zelf vaak. Als je je eerste spel gaat ontwerpen, blijf je toch eerder bij iets dat vertrouwds is.’

In het tweede lesblok werd het ontwerp door de studenten verder uitgebouwd. Wanders: ‘Elke week probeer je een bepaalde functie aan het spel toe te voegen. Eén van mijn groepsgenoten heeft de plaatjes in Photoshop ontworpen, zelf ben ik aan de slag gegaan met de codes. Die zorgen er bijvoorbeeld voor dat er iets gebeurt als je op een bepaalde toets drukt of dat je tegenstanders bewegen.’

Hordes zombies

In de shooter van Colin Nijholt en zijn projectgenoten draait het om het liquideren van hordes zombies. ‘We hebben er ook enkele schrikmomenten ingebouwd, waarbij je een plaatje van de eindbaas krijgt te zien. De speler wordt er aan herinnerd dat je die moet vermoorden. En we hebben als enige groep een game met cheats.’

Ondanks het grote plezier waarmee Nijholt het spel heeft ontworpen ziet hij zichzelf niet snel in de game-industrie werken: ‘Het lijkt me heel leuk, maar het nadeel is dat je minder verdient dan bij een andere baan in de ICT. Je moet heel hard werken, maar verdient een stuk minder geld. Daarom zie ik het niet zo snel gebeuren.’ [CT]

Meer lezen?